יום שני, 11 במאי 2020

ר' שמעון מבט פנימי.



לג' בעומר  

תורת הסוד - להתמקד באור ולא בכלי



נהגו ישראל להדליק אור ביום המכונה 'ראש השנה של תורת הסוד' ונראה שיש קשר בין הדברים.

העולם שלנו מורכב מאורות וכלים - מאישיות וגוף, מהות ולבושים, מטרה ואמצעי,  שורש כל הרע בהתייחסות לכלים כאורות, הפיכת הגוף לעיקר האישיות זניחת המהות לטובת הלבוש והגדרת האמצעי כמטרת העל.

למשל זוג מחליט להתחתן, האורות שלהם זה האהבה האחדות הביחד והשמחה , ועל מנת שיצליחו לממש את כל האורות האלה לטווח ארוך הם צריכים לזה כלים כגון לעבוד על מנת לפרנס את עצמם ודירה עם רהיטים על מנת לגור בה ובגדים ללבוש וכו'

שורש כל הטומאה והפירוד בניהם יתחיל אם יהפכו את הכלים לאורות.

היינו ישקיעו ברהיטים במקום באהבה, יהיו עסוקים בעבודות סביב השעון כדי לממן דירה יוקרתית עם משכנתא מנופחת ולא בדיבור הפשוט והביחד, יתרכזו בגוף ובנראות שלו ולא באישיות הנפשית אחד של השני ואם כך יעשו לאט לאט האורות מסתלקים ונכבים ונשארים עם דירה יוקרתית ללא אהבה המון משכורות בלי ביחד והמון תמונות מגנטים מהממים מחייכים ללא שמחה...

הכלים נועדו לשמש ככלי לדיאלוג עם המהות שמעבר לכלי -האור.

הגוף נוצר להיות אמצעי לאישיות, ובקשר שהגוף הופך להיות מטרת על קוראים לזה 'ניצול' וכל הטומאה והפירוד והפירוק של כל הקשרים נולדים מעיוות זה, רוב הקשרים נופלים בדיוק בנקודה הזו שמשתמשים בכלים כחזון במקום ככלי לדיאלוג עם המהות העמוקה שמתגלה דרכו.

גם ביחס לקשר שלנו עם האלוהות עיקרון זה נכון.

אלוהים הוא אור אין סופי למעלה מכל הגדרה וגבול, כל ההגדרות הם רק כלים אמצעיים ולבושים להידבק בהם ועל ידם באור אין סוף עצמו, אבל ברגע שהמחשבה האנושית מסלקת את האור האין סופי וקובעת שההגדרה עצמה היא האלוהות והופכת את הכלי לאור זה אלילות ועבודה זרה וכן כותב הראי"ה בייסורים ממרקים:

 עיקר האמונה היא בגדולת שלמות אין סוף..

נשאלת השאלה למה אנחנו אומרים האל הגדול הגיבור והנורא מגדירים אותו בשמות בפעולות וכינויים כל אלה לא אין סופיים.. החסד אינו אין סופי הוא לא כולל את הגבורה..

 עונה הרב כל התארים שאנחנו אומרים על אלוהים כולל שם אלוהים כל אלו משמשים אותנו ככלים לדיאלוג עם מה שמעבר להם האור האין סופי בעצמו..

אם אומרים על דבר הטוב או על דבר החסד, המשפט, הגבורה, התפארת, וכל מה שהוא חיים ופאר החיים, או על דבר האמונה והאלוהות, - הכל הוא מה שהנשמה כוספת במקוריותה למעלה מן הכל.. 

לכאורה היינו אומרים תשאיר אותנו רק עם האור האין סופי ללא הכלים הם מפריעים לנו ויכולים להפיל אותנו לכפירה ולשכחת האור, אבל מדגיש הראי"ה שללא הכלי אין לנו שום אחיזה אמיתית באור, 

ממש כמו זוג שיאמר: 'הדירה העבודה והרהיטים מפריעים לנו להגיע לאהבה אז בוא נסלק אותם כי הם לא המטרה עצמה המחייה את הקשר פה'..הם לא המטרה אבל הם האמצעיים להגיע אליה וזוג שינסה לחיות ללא גוף דירה רהיטים ועבודה אין לאהבה הרוחנית הטהורה שלו שום אחיזה במציאות כמו כן באלוהות:

העניינים שחוץ מזו של גדולת אין סוף, הם הסברות להגיע על ידן למקור האמונה, הנם בגדר "אברין דמלכא", ויש מהם בגדר "לבושין דמלכא". ומאן דבזע (ומי שביזה) לבושין דמלכא גם הוא מרים יד ומתחייב בנפשו. (כי למרות שהעיקר זה המלך ולא הלבוש ע"י הלבוש הוא מתגלה לעם).

היהדות היא ריקוד עדין בין היחס העמוק לאורות כעומק ומקור החיים ומאידך חשיבות גדולה לכלים כמגלים ומלבישים את האורות ונותנים להם מימוש ואחיזה.

כלים מתים רעשנים

בעולם שלנו יש בעיה להתמקד באורות להבין שרק הוא יכול לחיות ולשמר לנו את האהבה את האמת את הערכים ואת הקשרים כי הכלים מרעישים הם צבעונים הם מגניבים הם מושכים ורואים רק אותם במבט ראשון האורות קצת נסתרים..זה ממש נראה לפעמים שאם נשקיע בכלים יהיה לנו טוב אם נקנה בגדים ונסתפר יפה ונעלה תמונות מהממות הכל יהיה טוב ומאושר אבל אז מתברר שזה לא יכול להחיות באמת זה נחמד ככלי אבל לא כאור, דירה יקרה לזוג היא נחמדה אבל הם לא ישארו זוג רק בשבילה הכלי לא יכול להחיות באמת את הקשר שלהם...כמו כן קשר שבנוי רק על הגוף לא יכול להחזיק מעמד כי כלים אינם מחיים...

ר' שמעון בר יוחאי וכל תורת הנסתר עסוקים באור שהוא הנסתר בעומק הכלי וחבוי שם ורק הוא מחייה את הכלי ומזין ומאיר את הכל,

כל תורת הסוד עניינה להעמיק בכל המציאות שלנו ולגלות מה באמת אורות ומה באמת רק כלים מה היחס בניהם מי מלביש את מי וכמה ומי מחייה את מי ועד מתי, איפה יש חלקי אורות שנפלו שצריכים להיתקן ולהיבנות מחדש ואיפה יש כלים ששבירתם היא תקנתם, חכמה זו עמוקה ורחבה אבל רק היא תאיר לנו את החיים ואת הנפש ותפתח לנו מבט על הנסתר שבחיים על האור שבחיים שלנו על מקורות החיות שלנו שלא נלך לשתות מבארות יבשים. שנזכה להידבק בחכמי הסוד ובתורתם המאירה את כל מחשכי החיים ולהתרכז באורות היוצאים מתורה זו "אל ה' ויאר לנו" אמן ואמן.

חג שמח מלא בפנימיות ואור.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הנצפים ביותר