יום שלישי, 21 באפריל 2020

אנטישמיות



יום השואה 
השורשים העמוקים לאנטישמיות

לפני שעם ישראל נוצר כבר היה ניסיון להשמיד אותו ע"י פרעה במצריים בגזירת "כל הבן היילוד היאורה תשליכוהו". ומאז ועד היום אין תאריך בשנה שלא היה בו פוגרום טבח גירוש והשמדה המונית עד הפתרון הסופי של הצורר הנאצי ימ"ש.

למה הם שונאים אותנו?

הרבה הוגים נתנו פתרונות מקומיים כגון: בגלל שהתבדלנו, בגלל שהתערבבנו עם האומות, היינו חכמים מידי, הינו נבערים מהשכלה כללית, המשותף לכל הפתרונות האנושיים שהם סותרים זה את זה ומתאימים אולי למקום מסויים אבל לא להסברת התופעה הכללית לשנאת ישראל כמעט בכל מקום  ובכל זמן.

לתופעה זו יש סיבות אלוהיות סיבות יותר עמוקות. נכתוב חמש המופיעות אצל חז"ל.

הארה:
אין בסיבות אלוהיות אלו שום לימוד זכות על הגויים על מעשיהם הרעים הם יענשו בוודאי כי "מגלגלים חובה על ידי חייב". בנוסף גם אם ה' רוצה להשתמש בהם על מנת להניע תהליכים בעם ישראל יש לכל אחד מהם בצורה פרטית בחירה חופשית להיות שותף בעוול כמו שכתב הרמב"ם בשמונה פרקים על שעבוד מצריים.

א - ייחודיות עם ישראל

השורש לשנאה הוא הייחודיות של עם ישראל הגמרא בשבת פט כותבת :

      "מאי הר סיני הר שירדה שנאה לאומות העולם עליו"

כיוון שעם ישראל מיוחד בתורתו האלוהית שקיבלה בסיני זה גורם לקנאה אצל האומות שאין בהם את הייחודיות הזו ולכן  משם התחילה שנאה הנובעת מקנאה.

ב - מעוררי המוסר

עם ישראל הביא את הערכים לתוך התרבות ופרץ לתוך ההיסטוריה האלילית והמפורדת עם אמונה הרמונית וערכית וחייב את כל האומות העולם להתעלות על עצמם ולהפסיק מנהגי הבל ורוע. עיקר השפעת המושגים הטובים והחיובים הועברו לעולם על ידי ישראל כן כתב תומס קהיל, במתת היהודים:

"היהודים נתנו לנו את החוץ  ואת הפנים. את תפישת עולמנו ואת חיינו. למעשה רוב המושגים החיוביים שלנו..אדם, יעוד, זמן, היסטוריה, עתיד, חופש, קדמה, רוח, אמונה, תקווה, צדק - הם מתת היהודים"

ולכן עם ישראל מעורר אצלם כעס ומתח ורצון לפגוע בו על מנת שיחדלו הקולות הערכיים הדורשים מהם להשתפר.

ולכן כשהצורר הנאצי רוצה להשמיד את המוסר מהעולם הוא משמיד את עם ישראל! עיקר המלחמה שלו הייתה מול ישראל כך כתב בספרו 'מיין קאמפף': 

"המאבק על השליטה בעולם הוא ביני לבין היהודים, כל השאר מראית עין כוזבת" 

היהודים מעוררים מתח בגלל הדרישה המוסרית הגדולה שהם מציבים וכן כותב הראי"ה באורות ישראל ה טו:

עד תור הגאולה העתידה השפענו על העולם רק לימודי חובות, מוסר וצדק היוצא מדעת אלוהים אמת. וחובות אין העולם חפץ לקבל, ואם הוא מקבל נשאר בלב טינא על המעורר הראשי לידיעת החובה, שאינה נותנת לנפש הברברית להתפשט בכל מאוייה.

ג - אנטישמיות - דחיפה אלוהית לחזרה לארץ

למעשה הגלות היא קללה ועונש לעם ישראל על חטאיו וה' רוצה שנקבל את העונש נתחרט נלמד את הלקח נחזור בתשובה ונחזור לארץ, לכן הוא יצר מציאות כזו שלא יהיה לנו טוב בגלות על מנת שלא נתמכר אליה וזו תפקיד האנטישמיות.

 ממש כמו אבא ששולח את הבן כעונש לחדרו הוא לא יתיר לו לראות שם סרט טוב עם פופקורן וקולה כי אז הבן לא ירצה לצאת מהחדר, והמטרה היא לא לגרש אותו מהסלון אלא לגרום לבן לחשוב מה עשה להתחרט ולחזור לסלון. ולכן הקב"ה מודיע בנבואה שלא יהיה לנו טוב בגלות ע"י שנאת האומות. אלו נבואות מפורשות בירמיה כד ובדברים כח סד:

וּנְתַתִּים לְזַוועֲה לְרָעָה לְכֹל מַמְלְכוֹת הָאָרֶץ לְחֶרְפָּה וּלְמָשָׁל לִשְׁנִינָה וְלִקְלָלָה בְּכָל הַמְּקֹמוֹת אֲשֶׁר אַדִּיחֵם שָׁם: {י} וְשִׁלַּחְתִּי בָם אֶת הַחֶרֶב אֶת הָרָעָב וְאֶת הַדָּבֶר עַד תֻּמָּם מֵעַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נָתַתִּי לָהֶם וְלַאֲבוֹתֵיהֶם" (דברים)"וֶהֱפִיצְךָ יְהֹוָה בְּכָל הָעַמִּים מִקְצֵה הָאָרֶץ וְעַד קְצֵה הָאָרֶץ וּבַגּוֹיִם הָהֵם לֹא תַרְגִּיעַ וְלֹא יִהְיֶה מָנוֹחַ לְכַף רַגְלֶךָ וְנָתַן יְהֹוָה לְךָ שָׁם לֵב רַגָּז וְכִלְיוֹן עֵינַיִם וְדַאֲבוֹן נָפֶשׁ: {סו} וְהָיוּ חַיֶּיךָ תְּלֻאִים לְךָ מִנֶּגֶד וּפָחַדְתָּ לַיְלָה וְיוֹמָם וְלֹא תַאֲמִין בְּחַיֶּיךָ: {סז} בַּבֹּקֶר תֹּאמַר מִי יִתֵּן עֶרֶב וּבָעֶרֶב תֹּאמַר מִי יִתֵּן בֹּקֶר מִפַּחַד לְבָבְךָ אֲשֶׁר תִּפְחָד וּמִמַּרְאֵה עֵינֶיךָ אֲשֶׁר תִּרְאֶה:

ד - הרחקה מהתבוללות

למעשה אפשר לראות שבהמון מקרים האנטישמיות פרצה דווקא איפה שהייתה התבוללות. השואה היא דוגמא מדוייקת לעובדה הזאת המשכילים היהודים התבוללו בתוך גרמניה לפני השואה בצורה חריפה מאוד ולמרות זה גדלה שנאת הגרמנים כלפיהם. אומרים חז"ל שיש תפקיד לאנטישמיות להזכיר לנו דווקא שאנחנו יהודים ואם אנחנו לא שומרים על זה יבואו הגויים ויזכירו לנו.. הם יאספו יהודי המתבולל שני דורות ובגלל שסבתא שלו יהודייה ישימו אותו בחזרה בגטו עם כל היהודים.

 וכן כותב הנצי"ב בשמות א ז על הפס: "ובני ישראל פרו וישרצו וירבו ויעצמו מאוד מאוד ותמלא הארץ אותם" שואל הנצי"ב הרי ארץ מצריים לא הייתה אמורה להתמלא מהם אלא רק גושן ששם היו גרים היהודים, אלא בגלל שהם עברו לגור בתוך מצרים והפסיקו למול פרצה השנאה של מצריים כלפם:

אם כן אפשר לפרש את השיר כפשוטו. והיא שעמדה לאבותינו :'היא' זה המשך המילים- זו העובדה "שבכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו" וזה עצמו גורם לנו לא להתבולל ולהתכלות בתור אומה.

ה - איום רוחני קיומי על האומות

לכל אומה יש צדדים חומריים ורוחניים את הצד הכלכלי הצבאי ואת הערכים הרוחניים שבהם היא מאמינה ואותם היא מייצגת.

 וכמו בעולם החי שבצורה טבעית ולא מושכלת  יש מלחמת קיום ובעלי חיים גדולים מאיימים על הקטנים והקטנים שונאים אותם ומפחדים מהם, כך גם בחיי האומות יש מלחמת קיום, יש עמים גדולים שיכולים להשמיד עמים קטנים והם חשים את זה בצורה טבעית לא מושכלת.

ההשמדה לא מתרחשת רק במישור הצבאי החומרי אלא יכולה להתרחש גם במישור הרוחני. אם לאומה יש רעיון חלקי ובאה אומה ומציעה רעיון רוחני ערכי יותר הכולל את הרעיון הרוחני של האומה הקטנה לאט לאט האומה הקטנה תמחק ותעבור לרעיון הגדול של האומה השולטת . 

ההיסטוריה מלאה בעמים קטנים שהתבוללו לתוך אימפריות ענקיות כשפיתחו תרבות כוללת ואיכותית וכבשו את העולם כגון תרבות יוון ורומי שסחפו לתוכן תרבויות קדומות קטנות על ידי יצירת תרבות הכוללת אותן ועוד הרבה מעבר להן.

עם ישראל היחיד שיצא לגלות, לחיות חיים בתוך תרבויות זרות, בא איתם במגע מאוד עמוק כמעט עם כולם ועדיין המשיך להחזיק בתרבותו, אנחנו רואים מזה כמה תרבותו היא כללית עמוקה ונצחית ששום תרבות לא הציעה לו רעיון יותר ערכי רוחני ועמוק ממה שיש לו. וזו בעצמה עוד סיבה עמוקה למה הוא לא התבולל..

 אבל מהצד השני העמים האלילים והחלקיים שיש להם רעיונות רוחניים חלקיים מפחדים מעם ישראל כי הוא מאיים עליהם רוחנית. ולכן העמים בתת מודע בצורה טבעית  מרגישיים מאויימים מתרבות ישראל ורוצים להשמיד אותנו על מנת לשרוד...אורות התחיה ב:

 דרכי השמירה המכוונות לשמירת המין והאיש, המתראות בבעלי חיים הטבעיים יותר מבאדם התרבותי, הנן מתגלות בכלליות האנושיות באופנים יותר קרובים לטבע החי. ההכרה הפנימית, הכוללת בקרבה את הנטיות להשמר מכל מזיק ולהכיר את האויב, בלי כל צורך לחכמה וניסיון, מתגלית בחיי העמים בייחוסם זה לזה, עם לעם, דת לדת, גזע לגזע. האלילות הרגישה בישראל, ביהדות, את אויבתה היותר גדולה, את הכח, אשר לפי מדת הגלותו יצר לה העולם, ותצא שנאה אינסטינקטיבית עזה לישראל מכל הגוים.
המינות, אע"פ שהשתדלה להנזר מן האליליות הרשמית, מ"מ נוסדה על בסיסים קרובים לאליליים..יודעת היא יפה, שאם באפס יד יתמסמס ויכלה הסגנון האלילי, הרפוד לה, לא תמצא עוד מעמד בחיים למטבעה המיוחדת ותוכרח להבלע בליעה רוחנית ביהדות, מקורה, ע"כ עומדת היא ג"כ על נפשה, ותמלא שנאת מות ליהדות ולישראל מחזיקיה. וכן הדבר הולך בכל השדרות ובכל המצבים. מלחמת הקיום עושה את דרכה כבעולם החמרי גם בעולם הרוחני, בעולם הדעות והרעיונות. בכל תוקף והכרה פנימית מלמדת היא קבוצים רבים, המון בלתי מלומד, לעמוד על נפשם בבחינתם הרוחנית, כשם שהיא מלמדת את התורה הזאת את פרטי בעלי החיים ואת הקבוצים האנושיים בבחינתם החמרית. רק אחרי אשר הנטיות הללו יוצאות אל החיים ומחוללות מעשים כבירים, באים פילוסופים, חוקרי הנפש וטבע העמים, ומגלים את חכמתה של ההכרה האינסטינקטיבית אשר הקדים ההמון, ההולך אחר רגשותיו, לדעתה, ולפלס על פיה את נתיב חייו.


תגובה 1:

  1. אני חושב שסיבה עיקרית נוספת היא מה שהגויים חשים שיש טוב אצלנו ושאנחנו לא נותנים להם אותו משום שאנו מעדיפים לחיות בתוך עצמנו ולא להאיר את אורנו לעולם שאמור להאיר להם.

    השבמחק

הנצפים ביותר