50 שאלות לאתאיסט

 


50 שאלות לאתאיסט

 

במאתיים שנים האחרונות הכפירה הרימה את ראשה וטוענת טענות קשות כנגד כלל הדתות וגם כנגד היהדות

 

לפעמים נראה שהכפירה שואלת שאלות והיהדות רק עסוקה בלמצוא תשובות לשאלות הללו, ואפילו אם יש לה תשובות טובות זה עדיין שם אותה בעמדת נחיתות של מתגוננת.

 

ובאמת, ליהדות יש המון שאלות קשות על התפיסה הסוברת שהכל כאן חומרי טבעי אקראי סתמי ללא כוונה תודעה מגמה והשגחה אבל את השאלות הללו פחות מכירים.

לכן צירפתי מעט שאלות שיש לי על תפיסה זו כמובן שיש עוד.


האמירה 'אין אלוהים' אינה רק אומרת שאין כח חיצוני מחוץ למציאות אלא באותה נשימה היא טוענת טענה חיובית על המציאות שלנו ואומרת הכל כאן מקרי הכל סתמי הכל טבעי הכל לא מכוון, ועל תאורייה כזו יש ליהדות המון שאלות.

כמעט כל השאלות מצביעות על חריגה עמוקה מהטבע הפרוד והעיוור והבלתי מוסרי ומצביעות על תודעה, השגחה חוקיות סדר מגמה מוסריות וכו' מה שמציב את תאוריית ה: 'הכל מקרי וטבעי' כבלתי סבירה בעליל.

 

   1.     מה התרחב והתפשט במפץ הגדול?

   2.     מהיכן נוצרה הנקודה בודדת?

   3.     מה גרם להתרחבות והתפשטות שלה?

   4.     ממתי מהתרחבות נוצרים חוקים?

   5.     ממתי באריכות של זמן בטבע נוצרים חוקים?

   6.     מהיכן צצה החכמה הטמונה בחוקים הגאוניים הממלאים את עולמנו ומקיימים אותו?

   7.    למה החוקים מתמידים?

   8.    מה מאחד אותם וגורם להם לעבוד בהרמוניה?

   9.    מה גורם למציאות לא להחרב שלוש עשרה מליארד שנה ולחזור לכאוס מוחלט? 

   10.  מה גורם למציאות תמיד להתפתח ולהיות יותר מפותחת?

   11.  איך מדומם הופיעו פתאום האורגניזמים החיים -היצירות המורכבות ביותר ביקום?

   12.  מהיכן הגיחה התודעה לאדם? בעולם הדומם אין תודעה.

   13.  מהיכן הגיע המוסר והתקבע כל כך עמוק באדם? בעולם הטבע אין מוסר.

    14. מה גורם לתרבות האנושית תמיד להתפתח ולהיות יותר מוסרית?

   15.  איך נביאי ישראל הצליחו לחזות את העתיד? שכל טבעי לא משיג את העתיד.

   16.  איך ידעו שדווקא עמ"י יצא מארצו הרי יש המון עמים שעברו מהעולם בלי שיצאו.

   17.  איך ידעו שלא נישאר באותו מקום וכל הזמן יגרשו אותנו?

   18.  ואיך ידעו שלא נתכלה בגלות? הרי כל העמים שיצאו נתכלו!

   19.  ואיך ידעו שנשפיע ונהיה אור לגויים? הרי יש מלא עמים שוליים שלא השפיעו.

   20.  ואיך ידעו שכולם ישנאו אותו? הרי יש מלא עמים שגלו ולא שנאו אותם.

   21.  ואיך אפשר לדעת שכל הזמן הזה הארץ תישאר שוממה וחרבה?

   22.  ואיך ידעו שיהיה קיבוץ גלויות ועמ"י יחזור לארצו הרי אין עם שיצא מארצו וחזר.

   23.  איך דווקא עם ישראל הספר שלו נהיה הספר הכי נמכר בעולם?

   24.  למה דווקא התנ"ך יצר מהפכה שלימה בכל ערכי התרבות האנושית?

   25.  מה גורם לרוב האנושות לקבל דווקא את ערכי התנ"ך האלוהי?

   26.  איך הצלחנו לשמור על רצף תרבותי אחיד של שלושת אלפים שלוש מאות שנה?

   27.  למה כל העמים שהתחילו איתנו כבר מזמן אינם?

   28.  מה גורם לעם ישראל להתמיד בהיסטוריה?

   29.  איך עמ"י שרד אלפיים שנה בגלות ללא שפה מקום ולשון אחידים?

   30.  איך עם ישראל שרד את הגלות ואת כל נסיונות ההשמדה כולל הפיתרון הסופי?

   31.  למה דווקא  עמ"י שהוא לא חמישית אחוז מהאוכלוסיה זכה ב27% פרסי נובל?

   32.  בעולם אקראי וסתמי איך קובעים מה נכון ומה מוסרי?

   33.  למה החלטה אנושית מה מוסרי אמורה לחייב אותי?

   34.  בעולם ללא אמת והכל נרטיב איך קובעים מה האמת?

   35.  איך אפשר להתמסר למוסר שבשלושים שנה מחליף הגדרה ממחלה לשיא הגאווה?

   36.  בעולם ללא אמת מהיכן הגיעה האמת: 'תעשה מה שאתה רוצה כל עוד אתה לא פוגע באחר'?

   37.  מי הסמיך את המגדירים לקבוע מה פוגע באחר?

   38.  גם אם הכל הבניה תרבותית מי אמר שההבניה אינה נכונה? למשל ההבניה שכדור הארץ עגול אינה נכונה ?

   39.  מהיכן צצה הנטייה לקרבת אלוהים בתרבות? בעולם הטבע אין קרבת אלוהים.

   40.  מה גרם למיליארדי אנשים בכל העולם ליצור דתות ולרצות להתקרב לאל?

   41.  למה זה מתמיד?

   42.  למה רוב העולם היום כולל מדענים ורופאים עדיין מאמין באלוהים, אחרי כל "ההוכחות והגילויים המדעיים."

   43.  למה היסטוריונים ופילוסופים גויים מעריצים את עמ"י ומודים בנצחיותו ואלוהיותו?

   44.  למה המוסר מתפתח ומתעצם דווקא אצל הדתיים?

   45.  למה 97% מהתרומות אברים האלטרואיסטיות הם מדתיים?

   46.  למה הדתות מצליחות לייצר ילודה חיים והמשך? בעולם הטבע רק החזק שורד.

   47.  למה חברה אתאיסטית אמיתית לא מצליחה לשרוד?

   48.  אם הכל חומרי וסתמי למה להשקיע במדע בשכל במוסר? זה רק תזוזות של אטומים.

   49.  מהי משמעות החיים אצל אנשים המאמינים ביקום אקראי סתמי ללא מגמה?

  

   50.  למה אחרי כל כך הרבה שאלות קשות על המציאות ההיסטוריה והאדם, יש אנשים שמעדיפים תשובות מתפתלות בלתי סבירות על גבול ההזויות שלא מתרצות כלום..ומשאירות אותם בעולם תודעתי ריק אכזרי טבעתי סתמי ואקראי, במקום לקבל תאורייה אחת מוסרית אחדותית שחורזת הכל בהסבר אחד עמוק וממלאת אותם בתודעה הרמונית מוסרית ערכית יציבה נצחית ואלוהית?


סיכום:


ראינו בשאלות הללו המון קפיצות מדרגה מורכבות אחידות הרמוניות בעלות מגמה בתוך העולם "האקראי והסתמי שלנו", גם אם אף אחת מהשאלות אינה הוכחה מוחלטת, כוחן הגדול נובע מצירופן יחד. למעשה ניתן לראות בהן בצורה כללית מהלך החושף סדרה של "קפיצות מגמתיות" בתוך המציאות.


הקפיצה הראשונה היא מיש לאין: עצם העובדה שקיים משהו ולא לא-כלום, ושאותו משהו הופיע לאחר שלא היה קיים


הקפיצה השניה היא מתוהו לסדר: הופעתה של חוקיות קבועה לפיה מתנועעים כל חלקי היקום

הקפיצה השלישית היא מדומם לחי: הופעתם של אורגניזמים חיים, שהם היצירות המורכבות ביותר ביקום


הקפיצה הרביעית היא מחיים למודעות: הופעתן של תודעות בכלל, ושל התודעה האנושית בפרט, המסוגלת להבין את היקום


הקפיצה החמישית היא מתודעה למוסר: קיומן של אינטואיציות מוסריות המלמדות על קיומם של טוב ורע מוחלטים


הקפיצה השישית היא מחוויה רגילה לחוויה של התגלות דתית


והקפיצה השביעית היא הקפיצה מקיום אנושי רגיל לקיומו הייחודי של עם ישראל, כפי שנחזה מראש בתורה.


האתאיסטים רוצים שנאמין שכל הקפיצות הללו קרו במקרה, שהם תוצאה של חלקיקי חומר דוממים וכוחות טבע עיוורים ולא יותר. במקרה הופיע היקום, במקרה יש בו חוקיות קבועה, במקרה הופיעו חיים מתוך החומר, במקרה הם פיתחו תודעה, במקרה הופיע חוש מוסרי ובמקרה עם ישראל הוא עם יחודי עם תופעות על טבעיות.


אולם כמה סביר להאמין שכל זה קרה במקרה?


כותב פרופ' פרד הויל, אסטרונום בריטי מבכירי המדענים:


"הסיכוי שצורות חיים מפותחות התפתחו באקראי, דומה לסיכוי שסופת טורנדו הנושבת דרך מחסן גרוטאות יכולה לגרום להיווצרות מטוס בואינג 747 מן החומרים המצויים שם"

[Nature, 13 November 1981 p.105]


אילו היינו שואלים מישהו שאין לו כל מושג לגבי היקום שלנו, איך לדעתו אמור להיראות יקום שנוצר בצורה מתוכננת ואיך יראה יקום שנוצר במקרה - היה מן הסתם משיב שביקום מתוכנן יהיו חוקים, מורכבות, יצורים מגוונים, תודעות והתקדמות מתמדת, ואילו ביקום לא מתוכנן – אם בכלל ייתכן דבר כזה – יהיה מן הסתם תוהו ובוהו שלא מוביל לשום מקום, ואם במקרה ייווצר בו משהו הוא יושמד במהרה. ודאי שאין סיבה שיהיו בו דברים כמו תודעה, מוסר או עם ישראל. או אז היינו מראים לאותו נשאל את היקום כפי שהוא כיום, על חוקי הטבע המדויקים שבו, מגוון היצורים החיים, והאנושות על מכלול יצירותיה והשגיה כל התחומים. לאיזו משתי האפשרויות הוא דומה יותר? האם לא ברור שהיקום שלנו מכיל יותר מדי "קפיצות" מפתיעות בכדי להניח שהוא תוצר המקרה העיוור?


כאשר לוקחים בחשבון את הטיעונים המתבטאים בראיות אלה הרי שקיומו של האל הופך להיות רציונלי וסביר ביותר. לא מדובר באמונה עיוורת, אלא באמונה רציונלית ביותר, המבוססת על נימוקים שכליים, בהם אחזו רבים וטובים מגדולי המוחות, הפילוסופים והחוקרים בתולדות האנושות.

 

גם אם אין כאן ודאות מוחלטת, עדיין יש כאן סיבות טובות מאד להאמין באל. וכך הרי אנו חיים את חיינו בכל תחום - לא על פי הוכחות מוחלטות – שאינן קיימות בשום נושא שבעולם – אלא על פי מה שנראה סביר, הגיוני ומשכנע. וקיומו של האל הוא בהחלט כזה סביר, הגיוני ומשכנע.


א - בחלק מהחומרים נעזרתי באתר 'לדעת להאמין' ועל כך תודתי נתונה להם.

 

אין תגובות:

פרסום תגובה

הפוסטים הנצפים ביותר