יום שלישי, 3 בספטמבר 2019

ג' אלול יום פטירת הראי"ה קוק



הראי"ה עשה לתרבות מה שהחסידות עשתה לנפש


היום ג' אלול יום פטירת הגאון, המקובל האלוהי, הפוסק, הפילוסוף, החסיד והמשורר הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצוק"ל 

 

חשבתי לכתוב כמה מילים על שיטתו העמוקה.

 

מובא במשנה באבות ד ג: "אֵין לְךָ אָדָם שֶׁאֵין לוֹ שָׁעָה וְאֵין לְךָ דָבָר שֶׁאֵין לוֹ מָקוֹם" 

 

דהיינו כל עניין ותופעה הקיימים במציאות יש להם תפקיד והם נצרכים וטובים. 

 

אם כן מהו הרע? 

 

הרע הוא כח חיובי שיצא אל הפועל לא במקום, לא בזמן, או לא במינון.

 

 למשל ילד קטן הרוצה לשתות מים ואשים לו צינור של מכבי אש בתוך הפה וייחנק. 

 

יש כאן רצון חיובי וטוב להשקות אותו, אם כן יש כאן זמן נכון מקום נכון שזה הפה אולם זה לא במינון הנכון לכן פוגע הורס ורע.

 

וכן כל דבר, רק אם יש בו ג' פרמטרים אלו הוא מתוקן וחיובי. 

 

אם כן כל כח בכוחות הנפש הוא טוב וחיובי ויכול להתגלות בצורה רעה ומהרסת אם אינו מתגלה במקומו זמנו ומינונו הנכון.

 

לאורך הדורות קמו ביהדות תנועות שניסו לעצור את הרע ע"י הגבלתו ושיתוקו אולם בלי לשים לב השתיקו גם את הכח החיובי העומד בבסיסו שבאמת הוא המנסה לצאת אל הפועל, 

 

למשל אדם שהיה כעסן החינוך היה כל הזמן רק לנסות להתגבר ולחסום את הכעס, זוהי עבודת נפש הנקראת בארמית אתכפייא דהיינו 'כפייה' לכפות על כח חסימה מסויימת, 

 

דבר זה לא היה הכי רצוי כי הכוחות העמוקים החיוביים גם נחסמו ולא הופיעו,

 

כשהגיעה החסידות היא הדגישה בעיקר את עבודת האתהפכא, -לקחת את הניצוץ הטוב שיש בכעס שזה האכפתיות ולהפוך אותו אל הקודש 

 

למשל אם אתה רואה שאתה כועס תזהה את הכח החיובי העמוק שעומד בבסיס ההתנהגות ותהפוך אותו לטובתך, תגלה על ידו שאתה אדם אכפתי מאוד ותוציא אותו לאור בצורתו המתוקנת, יוצא שלא רק שלא תפסיד מהכעס אלא גם תרוויח התנהגות חיובית.

 

אולם החסידות דיברה רק על הפרט, הראי"ה לקח זאת צעד קדימה וכתב משנה רוחנית עמוקה העושה את שיטת העבודה הזו גם לפרט וגם לתרבות האנושית 

 

והוא מגלה במאמריו (למלחמת האמונות והדעות, גרגירים הגיוניים אגרת קלד אג' תקמא ועוד) שבכל תאורייה, תנועה, דת, כת, שיטה, שיש בתרבות האנושית יש גם לה רעיון או כח חיובי שעומד בבסיסה ואסור לחסום או לשתק אותה לחלוטין 

 

אלא לגלות את נקודת האמת שבה ולקחת ממנה את הניצוץ הטוב שעומד בבסיסה, וזאת או על ידי חשיפת השורש החיובי שלה איך שהוא מתגלה בצורה מתוקנת אצל ישראל או על ידי קבלת הטוב ממנה וצירופו וחיבורו אל ישראל בצורה מבוררת ללא סיגים.

 

וכך עושה הראי"ה להמון תופעות תרבותיות מברר ומעלה אותם מזקק ומצרף ועל ידי כך משכלל את היהדות ללא פחד מכל תנועה או התנגדות, להפך הוא רק מתרומם על ידי כולם וכן הוא כותב באגרת קלד:

 

"ובכלל זהו כלל גדול במלחמת הדעות, שכל דעה הבאה לסתור איזה דבר מן התורה, צריכים אנו בתחילה לא דווקא לסתור אותה, כי אם לבנות את ארמון התורה ממעל לה, ובזה הננו מתרוממים על ידה, ובעבור ההתרוממות הזאת הדעות מתגלות"

 

אין לשער את גודל תרומתו של הראי"ה לעולם הרוח היהודי אין לדעת איפה היינו בלעדיו 

 

"ראה הקב"ה שהצדיקים מועטין עמד ושתלן בכל דור ודור" 

 

אין ספק שהצדיק שנשתל בדורנו, דור הגאולה הוא הראי"ה ההולך כעמוד האש לפני המחנה ומאיר במשנתו העמוקה את כל החושך הספק והבילבול הנוצרים ביהדות בעקבות שיטות שונות המבקשות לתוקפה.

 

 אין בנמצא משנה רוחנית שעשתה עבודה כל כך עמוקה ואמיצה מול התרבות הכללית ובכך סללה לנו את הדרך לתרבות ישראלית אלוהית אמיצה וחיובית שלא עוסקת בלבטל את האחר לחלוטין אלא בלהתעלות ולהשתכלל מכולן ועל ידי כולן.

 

מה נשאר לנו? רק ללכת בדרכו ובדרך כל הצדיקים ובאמת להיות כאלה, לעסוק בבניה וגדילה השלמה והכללה, אם כי את הצדדים השלילים והקליפתיים שיש בכל שיטה ודאי שצריך לקלף ולהוריד.

 

יהי רצון שזכותו ותורתו יעמוד לנו ללמוד וללמד את משנתו בשמחה ובאמונה באומץ ובאהבה.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הנצפים ביותר