יום שני, 1 באוגוסט 2022

למה הוכחות מדעיות לא משכנעות אותנו?

 


למה 'הוכחות מדעיות' לקיומו של אלוהים 

לא משכנעות אותנו?


הוכחות, סתירות וויכוחים רבים מתבצעים כבר מאות שנים על השאלה 'האם יש אלוהים', ומיהו האלוהים? ליהדות יש הרבה מה לומר בתחום הזה למען האמת זה עיקר תפקידה לחבר בורא ונברא ולהעצים את הקשר בניהם.


בדרך של "הוכחות מדעיות לקיומו של אלוהים", יש מורכבות מסויימת וחסרונות גדולים, ולכן היא לא ההסברה העיקרית למציאותו של אלוהים ביהדות אלא רק מתלווה להסברים העיקריים.


אסביר את החסרונות שיש בשיטה זו.


לא מעט אנשים טובים מנסים להוכיח את קיומו של אלוהים בעיקר מתוך עולם המדע על ידי ניסיון למצוא מורכבות וסדר בתוך העולם הפיזי ועיקר ה:"הוכחה" שסדר זה לא יכול להיווצר לבד.


לדעתי הדרך הזאת לא טובה מכמה סיבות:


א - זו כניסה לתוך עולם המדע ואנשי אמונה לא מבינים בו.


ב - אם כל האמונה שלנו נשענת על "חוסרי הסברים לסדר" ככל שהמדע מתקדם ומסביר אותם הוא הולך וסותר את מציאות של אלוהים.


האמירה כאילו על פי המדע יש אלוהים, בעצם טוענת שכל מדען אמיתי חייב להאמין באלוהים, אם רק יחשוב כמה דקות על כך. כי הרי ישנן "הוכחות מדעיות" כל כך פשוטות למציאות האל כך שאם המדען לא מגיע למסקנה המיידית שיש אלוהים - זה אחת מהשתיים: או שהוא שקרן או שהוא טיפש, 


זה לא נכון לא כלפי עולם המדע ולא נכון כלפי עולם האמונה לא ככה בונים אמונה, האמונה שלנו לא עומדת על גבי חוסרים של עולם אחר.


האמת היא שנקודת ההנחה הבסיסית של המדע היא שאין לערב את אלוהים במחקר המדעי, כי אחרת אי אפשר לחקור כלום. ההנחה הזאת איננה שוללת את קיומו של אלוהים, אלא פשוט מתעלמת ממנו.


כמו רופא שבוחן את החולה שלפניו וקובע את המחלה שלו. הרופא מתעלם מהשאלה הרוחנית: "איזה חטא עשה החולה, שבגללן הוא נענש במחלה?" לא בגלל שהרופא אינו מאמין באלוהים או בשכר ועונש, אלא בגלל שבתחום התמחותו אין זה רלוונטי. הוא צריך לבדוק מה הגורם הביולוגי של המחלה, ולכן הוא מתעלם מאלוהים.


נגדיר זאת כך : המדע עוסק בשאלה "מה קיים בעולם (שאלוהים ברא)", ולא בשאלה "מי ברא את העולם". אלו נושאים שונים. לכן לא יכולה להיות השלכה של המדע על האמונה לא לחיוב ולא לשלילה. מכאן, שאי אפשר להשעין את כל עולם האמונה על תיאוריות פיסיקליות כאלה או אחרות.


זו הגישה של ספר הכוזרי, הוא אומר לו אנחנו לא מאמינים באלוהי אריסטו אלא ב: ״אלוהי אברהם".


 "אלוהי אריסטו" הוא אלוהי הטבע. אבל אין טעם ואין כל צורך להוכיח שיש אלוהים לטבע כדי שנאמין בו. אנחנו מאמינים באלוהי ישראל, "אלוהי ישראל אבינו" שהתגלה אלינו במצרים ובמעמד הר סיני וליווה ומלווה אותנו לאורך כל ההיסטוריה זה האלוהים שלנו, מכאן נובע הקשר שלנו!


למה? כי נניח שאכן נצליח להוכיח, מבחינה פיסיקלית, שיש סדר שלא יכול להיווצר לבד.

 - מה הקשר בין כח מסדר מסויים בטבע לאלוהי ישראל? 

 - מי אמר שהבורא המסדר הוא אותו אחד שהיהדות מדברת עליו? 

 - מי סידר את המסדר עצמו? 

 - אם אף אחד לא סידר אותו, למה שלא נניח את ההנחה הזאת על העולם שלנו? 

 - מה הקשר בין תורה ומצוות לסדר קוסמי? 


לכן על כורחנו אנחנו חייבים להגיע ליציאת מצרים ומעמד הר סיני והיסטוריה של כאלף שנה של נבואה ומפגש ישיר ואחרי כן היסטוריה ארוכה על טבעית של אלפי שנים המראה על קשר עם מקור החיים, אבל אם כך, הרי שאפשר "לדלג" על השלב הפיסיקלי ולהגיע ישר לאירועים האלה. מה שהופך את כל ההוכחות האלה למיותרות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הנצפים ביותר