יום רביעי, 13 ביולי 2022

אלוהים יוצר מנהיגים

 

אלוהים יוצר מנהיגים



אם אלוהים טוב, למה ברא את הרע? ואם ברא את הרע למה הוא לא עוזר לנו וגואל אותנו מכל הצרות שיש בעולם?


יש בקריאות הללו המון כאב אמיתי, לא מעט פעמים בחיים אנחנו מרגישים עזובים ובצדק, אלוהים לא עוזר לנו כל הזמן ועושה במקומנו את העבודה זוהי עובדה שאי אפשר להתכחש אליה. השאלה הגדולה היא למה זה מתנהל ככה?


אחת התשובות לכך היא, שאם אלוהים היה בורא רק את הטוב והיינו מוכרחים להיות טובים, לא היינו נבראים נפרדים עצמאים ממנו המגדיר אותנו כנבראים אלא המשך של עולמות אלוהים טובים,  


וכיוון שהוא רצה להטיב לנו ולעשות אותנו טובים עצמאיים וחופשיים כמוהו, שזוהי ההטבה הגדולה ביותר "נעשה אדם בצלמנו כדמותנו" לכן הוא ברא גם את הרע המאפשר לנו חופש ואם היה בורא רק טוב זה היה פחות טוב.


יותר מזה לכן הוא צמצם והעלים את עצמו על מנת שאנחנו נתפתח ונעשה את עצמנו בעצמנו ובכך נגיע לטוב הגדול ביותר.


תתאר לך שאיינשטין רוצה ללמד את בנו מתמטיקה כדי להטיב לו שיהיה פיזיקאי כמוהו, אם יאמר לו כל הזמן על כל תרגיל מה הדרך ומה התשובה בנו לא יהיה משכיל ופיזיקאי מקורי פורץ דרכים גדול כמוהו הוא מקסימום ידע קצת ידע, כדי להביא אותו לדרגה של אביו הוא חייב לצמצם את עצמו להעלים את עצמו ממנו, לתת לו תרגיל ולעזוב אותו כביכול לבד כדי לתת לו להתמודד לבד ועל ידי זה לפתח בעצמו את החשיבה ואת כח הריכוז,  


נכון שעל ידי העלמות של אביו מתחיל להתפתח המון רע כביכול כי על ידי הצבה לא נכונה של תשובה נגררות המון טעויות, ואז צריך דרך ארוכה ושעות של סבל ועמל הדורשים חשיבה והעמקה בתרגילים עד לפתרון הנכון אולם רק ככה הוא בונה בעצמו את הכישורים הנדרשים להגיע לדרגה של אביו.


בדיוק כך ה' ית' שהוא הטוב הגמור טובו עצמאי וחופשי כי הוא לא קיבל אותו מאף אחד והוא רצה להטיב לנו כלומר לעשות אותנו טובים עצמאים וחופשיים כמוהו, 


כמו שמנהיג אמיתי אינו רוצה ליצור רק מונהגים אלא בעיקר מנהיגים כמוהו, כך גם אלוהים רוצה ליצור אדם 'בצלם אלוהים' ולא רק יצירות המשמשות כבובות שלו.


אם אלוהים יתן לנו רק את הטוב אנחנו לא באמת נהיה טובים מתוך חופש ועצמאים כמוהו, כי הטוב הזה כפוי עלינו ואינו שלנו, הוא אינו שייך לנו הוא יהיה חיצוני לנו ואנחנו לא נהיה טובים אלא יצורים נבראים שהביאו להם טוב חיצוני כמו תלמיד שהביאו לו ידע, וזה כלל אינו טובו של ה', זה אינו הטוב הגמור העצמי של ה'.


לכן כדי להטיב לנו הטבה יותר שלימה צמצם ה' את טובו האין סופי ומימלא נולד מזה מציאות של רע ממש, אבל הכל על מנת שיהיה לנו התמודדות עם הרע ועל ידי התמודדות שלנו עם הרע והתגברות עליו אנחנו מפתחים בנו יכולות של טוב עושים את עצמנו הרבה יותר טובים, טובים באמת, טובים מתוך בחירה ומתמלאים בטוב האלוהי הטוב החופשי והעצמאי.


ודאי שה' שומע תפילה ומשגיח ומעניש ומסייע למי שעוזר לעצמו אבל הוא לא רוצה לעשות את העבודה במקומנו כי אז נהיה מיותרים וגם לא נזכה לטוב העליון שההיסטוריה והעבודה האנושית שלנו מקנה לנו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הנצפים ביותר