יום שני, 7 במרץ 2022

ויקרא - ה' קורא לך!

 


חומש ויקרא

ה' קורא לך מתוך מאורעות החיים וקולות נפש

מקורות:


ספר תולדות יעקב יוסף - פרשת ויקרא - אות ב


הקשה מורי מה שאמרו חז"ל (אבות ו, ב) בכל יום בת קול יוצאת מהר חורב ומכרזת וכו'. ממה נפשך, אם אי אפשר שישמע שום אדם הכרוז הזה א"כ למה יוצא בת קול?, ואם אפשר שישמע, א"כ מ"ט לא נשמע?, 


 וביאר כי למעלה אין אומר ואין דברים רק עולם המחשבה, א"כ מה שמגיע לאדם הרהורי התשובה הוא מן הכרוז וכו' ודפח"ח. הרי כי אם יטה אוזן לשמוע קול הקריאה והכרוז אפשר לכל אדם שישמע והיינו במחשבה:


מלבי"ם על איוב פרק לא פסוק לח לט'


"גם ברר לו שבחינם התלונן על מה שה' העלים דבריו מבני אדם ולא יודיעם את חטאתם..כי כבר יודיעהו הודעות שמימיות בחלום ובחזון, גם יודיעם זאת על ידי חולאים וייסורים, שכל אלה (מאורעות המציאות, חלומות ייסורים חולאים) הם הדברים שידבר אלוהים בעצמו את האדם להשיבו מדרכו הרעה וחיה".


הרב קוק אורות ישראל א' ו':


"שתי נטיות מתרוצצות הננו פוגשים בנפש האדם, נטיה למלא את כל שאיפת הרע, את כל התאוות היותר שפלות..ולעומתה שאיפת הטוב, להשכילו ולהיטיבו.הדרך האחד הוא דרך הירידה, כלומר להדריך את האדם בחינוך כזה עד אשר סוף כל סוף ישתקע קול אלוהים אשר בלבבו, ויהיה כולו יכול להיות מסור לשאיפותיו המוטבעות בעומק חומרו, ויצר הרע..


הדרך השניה היא דרך העלייה, לבקש לחנך את האדם עד שיבא למרום המטרה, שרק קול האלוהים ישמע בלבבו, ורק הטוב האור החסד והאהבה יהיה חלקו, זה הדרך הולך ונכבש לאטו, בצעדים מדודים ואופן חשאי למאד"

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הנצפים ביותר