יום רביעי, 5 במאי 2021

תורה שבעל פה

 


תורה שבעל פה


יש יהודי משיחי הטוען שהיהודים המציאו את תושב"ע והראיות לכך שיש בה טעויות ואלוהים לא טועה, וכן היא לא מוזכרת כלל בתורה שבכתב בנביאים אצל הצדוקים ואצל יהודי אתיופיה שעזבו בבית ראשון וכו'


כל הקושיות הנפלאות שלו מתבססות על הנחה שגויה אחת והיא : שתושב"ע איך שהיא היום ניתנה מאת הבורא כבר מהר סיני.


הנחת יסוד זו נפלאה ומתוקה אבל אינה יהודית. על פי היהדות תושב"ע היא כינוי בעיקר לחלק בתורה שעם ישראל יוצר מתוך המפגש עם דבר ה' בתורה שבכתב, כך מתאר הרב קוק באורות התורה א א:


"תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב אָנוּ מְקַבְּלִים עַל יְדֵי הַצִּיּוּר הַיּוֹתֵר עֶלְיוֹן וְיוֹתֵר מַקִּיף שֶׁבְּנִשְׁמָתֵנוּ...לֹא רוח הָאֻמָּה חוֹלְלָה אוֹר גָּדוֹל זֶה, - רוּחַ אֱלֹהִים יוֹצֵר-כּל יְצָרָהּ... תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה אָנוּ יוֹרְדִים כְּבָר אֶל הַחַיִּים...אָנוּ חָשִׁים, שֶׁרוּחַ הָאֻמָּה, הַקְּשׁוּרָה כְּשַׁלְהֶבֶת בְּגַחֶלֶת בְּאוֹר תּוֹרַת אֱמֶת, הִיא גָּרְמָהּ בְּאָפְיָהּ הַמְיֻחָד, שֶׁתּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה נוֹצְרָה בְּצוּרָתָהּ הַמְיֻוחָדָה. וַדַּאי כְּלוּלָה הִיא תּוֹרַת הָאָדָם הַזּאת בְּתוֹרַת ד' - תּוֹרַת ד' הִיא גַּם הִיא"


לדעתם יש רק אדם אחד שיכול להיות חצי אלוהים ולחדש תורה -ישו. אולם על פי היהדות כל יהודי הוא חצי אלוהים ויש בו נשמה אלוהית בתוך גוף נברא! ולכן שהם חיפשו מישהו חצי אלוהים לא סתם הם מצאו יהודי, כל יהודי יכול להיפגש עם התורה ולחדש בה, ודאי אם הוא מגדולי ישראל והאומה מקבלת את דבריו, לחידושים שלו יהיה דין של תורה ממש.


בהרבה דתות וכתות יש את האנשים הגדולים אנשי אלוהים שתקשרו עם אלוהים והם בעיקר רק מעבירים את המידע לדור הבא, ביהדות זה לא כך, במצב הבריא של האומה כל חכמי ישראל של כל דור יש להם כח של יצירת יהדות לא רק העברה אלא גם כח ליצור תורה מחדש ולהוריד אותה לארץ, כמובן שזה לא באותו דרגה של מעמד סיני אבל תוקף החיוב לדבריהם רציני ומחייב והוא לגמרי בגדר תורה.


אם כן חז"ל על פי היהדות הם לא רק פרשנים של ערכי הנצח כצופים מהצד, אלא הם גם יוצרים וממשיכים בעצמם את קבלת דבר ה' ע"י שלומדים מהכתב מהם העקרונות הרוחניים של התורה ונותנים לו יישומים במציאות שלא נזכרו בכתוב, ממש כמו מדען ומהנדס, המדען מגלה חוק פיזיקאלי ובא המהנדס ונותן לו אין ספור יישומים במציאות לא נאמר שהמהנדס ממציא משהו שהמדען לא רוצה או שזה הוספה על דבריו כי עובדה שזה לא נזכר בחוק אלא ודאי שהמהנדס הוא המשך ופיתוח של החוק וגילוי שלו בתוך כל מרחבי המציאות. יותר מזה ללא המהנדסים היו המדענים חסרי השפעה וכמעט לא רלוונטים.


ניתן דוגמא להבדלים בתפיסות.


ה' אמר "לא תבשל גדי בחלב אימו" וחז"ל אמרו לשמור שש שעות בין בשר לחלב, למה להוסיף? איך הם הגיעו לזה? הנוצרי יטען שזה לא מה שה' אמר עובדה שזה לא בחז"ל לא בנביאים ולא ביהדות אתיופיה.


אבל כמו שהסברנו ההבנה הראשונית שלו היא שדבר ה' הוא כמו דיבור אנושי, וכמו שיוסי אומר לראובן 'תקנה לי חלב' כך דיבר ה' אל משה 'לא תבשל גדי בחלב אימו' ואם יקנה ראובן חלב וגם חמאה, הרי הוא הוסיף מוצר שיוסי לא רוצה, וכמו כן אצלנו אם נעשה מעשה שלא נאמר למשה, הרי אנו עושים מעשים שה' לא רוצה.


אבל ההבנה האמיתית היא שהתורה שבכתב היא תמצית עקרונות מוסריים אלוהיים שניתנו לאומה הישראלית בסיני על מנת שנפתחם ונתאימם ונרחיבם במרוצת הדורות שנאמר "חיי עולם נטע בתוכנו" בתוכנו ממש, כמו העובר שניתן בתוך אימו על מנת שיתפתח, כך תורה שבכתב ניתנה באומה הישראלית על מנת שתתפתח בתוכה על ידי כח היצירה של עם ישראל שתמציתו בבית הדין הגדול שבכל דור. התורה היא חיבור של ה' ועם ישראל.


ולכן ודאי שיש פיתוחים במשך הדורות שאינן נמצאים בתורה שבכתב!


וודאי שיש בה גם טעויות כי אנחנו בני אנוש במיוחד בעניינים מדעיים ורפואיים שחז"ל נסמכו בזמנם על המדע והרפואה של אז.


וודאי שיש בה מחלוקות בתושב"ע כי יש גוונים שונים בעם ישראל.


וכך מתאר ר' צדוק הכהן מלובלין את החתונה של עם ישראל והקב"ה ליקוטי מאמרים עמוד ו:


"והוא ממש דוגמת האישה המקבלת הזרע מן האיש ומגדלתו עד שיהיה ראוי לצאת לפועל, וכך התורה שבכתב הוא הזרעת האב אותו דבר חכמה שהוא בהעלם גדול ואחר כך בתורה שבעל פה הוא מתבאר יותר עד שיצא לפועל..ומכל מקום התורה שבעל פה לא היה אפשר לחדש אלא אחר שניתנה תורה כמו שאי אפשר לאישה להוליד בלא הזרעת האיש וכל דברים אלו מבוארים"

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הנצפים ביותר