יום שלישי, 4 בפברואר 2020

החיים - חדר כושר לפיתוח האישיות



פרשת בשלח

 החיים - חדר כושר לפיתוח האישיות


בפרשה שלנו טמון סוד ולפעמים מרוב ניסי יציאת מצריים אפשר לפספס אותו.


הפרשה פותחת בעובדה שהקב"ה הוציא את ישראל ממצריים הוא לא הנחה אותם בדרך העוברת בארץ פלישתים (למרות שהיא קצרה יותר לארץ ישראל) כי אולי יפחד העם ממלחמה איתם וירצה לחזור למצריים, לכן לקח אותם בדרך אחרת דרך ים סוף.


נשאלת השאלה למה שלא יעשה נס אחד קטן וייתן גבורה בלב עם ישראל שלא יפחדו? הרי הקב"ה שידד את כל מערכות הטבע, מה זה בשבילו עוד נס אחד..ואחר כך בעקבות 'הקיצור דרך' הוא היה צריך לקרוע להם את הים לשניים.


האמת היא שהקב"ה לא רוצה לשנות את האישיות של בני האדם. הוא ישנה את כל עולם הטבע אבל לא יגע באישיות של הבן אדם.


כיוון שכל העולם כולו נברא לכבוד האדם, ונפשו נבראה חסרה בשביל שהוא עצמו יתקן אותה ובכך יעשה את עצמו בעצמו ויזכה להנות מפירות עבודתו.


כל המתרחש בכל המאורעות האנושיים ההיסטוריים ועולם הטבע זה בשביל שאנחנו נתקן את הנפש שלנו בעצמנו. ואם הקב"ה ישנה גם את אישיות האדם, האדם נהיה מיותר, זהו יהיה עולם של בורא ללא נבראים, מה שהיה כבר לפני בריאת העולם.


גם בימינו אנו. באשמתנו או בהשגחה אלוהית עוברים עלינו ועל האנושות כולה אירועים מגפות מהפכות וכו


אבל מי שיסתכל לעומק יראה שהאישיות נשארת אותה האישיות.


רק מי שילמד, יפנים, יצמח, ישתנה מהאירוע. ומי שלא לא, ולא משנה מה התרחש.


הקב"ה שולח לנו אתגרים אבל את הלימוד והשינוי אנחנו צריכים לעשות בעצמנו.


שבת שלום ובהצלחה.

 

מקורות:


וַיְהִי בְּשַׁלַּח פַּרְעֹה אֶת הָעָם וְלֹא נָחָם אֱלֹהִים דֶּרֶךְ אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים כִּי קָרוֹב הוּא כִּי אָמַר אֱלֹהִים פֶּן יִנָּחֵם הָעָם בִּרְאֹתָם מִלְחָמָה וְשָׁבוּ מִצְרָיְמָה: {יח} וַיַּסֵּב אֱלֹהִים אֶת הָעָם דֶּרֶךְ הַמִּדְבָּר יַם סוּף וַחֲמֻשִׁים עָלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם"


רמב"ם במורה נבוכים ג לב:


"והוא, שהניסים כולם, אף על פי שהם שינוי טבע אך טבע בני אדם לא ישנהו האלוה כלל על צד הנס. ומפני זה השורש הגדול אמר, "מי יתן והיה לבבם זה להם וגו'", ומפני זה באה המצווה והאזהרה והגמול והעונש. ולא אמרתי זה מפני שאני מאמין ששינוי טבע של אחד מבני אדם קשה עליו ית', אלא שהוא לא רצה כלל לעשות זה ולא ירצהו לעולם"

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הנצפים ביותר