יום שלישי, 8 באוקטובר 2019

שעיר לעזאזל



שעיר לעזאזל - החזרת הרע לאשם האמיתי

חלק מסדר העבודה ביום הכיפורים הוא שליחת השעיר לעזאזל. 

נשאלת השאלה למה בכלל מתעסקים ביום קדוש זה עם כוחות הרע? ואם מתעסקים למה לא מוחקים אותם? ועוד לשלוח להם מתנה?

כדי להבין זאת צריך קודם להבין את:

מבנה האדם,

החטא,

ותהליך התשובה באופן פרטי

אח"כ נראה איך השעיר לעזאזל הוא ממש תהליך התשובה באופן לאומי

מבנה האדם

האדם בנוי מטוב ורע, משני נפשות בעלי רצונות שונים והופכיים, יש בו קומה נפשית שלימה של רצון שכל רגש ומעשים ששואפת לפרק לכפור להרגיש לחוות ולעשות את כל הרע בעולם, 

ויש בו קומה שלימה של רצון שכל רגש ומעשים השואפים להטיב לאחד להאמין ולבנות את העולם כוחות אלו נקראים ביהדות נפש אלוהית ונפש בהמית.

למרות ששני החלקים האלה הם האישיות שלי החלק הטוב הוא החלק הפנימי דהיינו החלק היותר מזוהה עם האישיות שלי. 

כמו אדם שיש לו כמה מעגלים של שייכות למשל הוא שייך לכיתה שהוא לומד בה וגם למשפחתו אבל לא באותה שייכות, השייכות למשפחה הרבה יותר עמוקה ופנימית אצלו. 

האדם בנוי מטוב ורע, אולם הטוב שבנו הוא הרבה יותר עצמנו באמת, אנחנו אחראיים על הרע כי גם הוא שייך אלינו אבל במעגל יותר חיצוני.

החטא

החטא הוא מצב שמעגל שייכות חיצוני שטחי השתלט על המערכת ולקח את ההנהגה לדקה שתיים או שעתיים, 

מצב זה הוא בלתי נסבל ומביא לטעיות כי בכל תחום האנשים הפנימיים הם המנהלים.

משל למשרת בחברת הייטק יוקרתית ומצליחה (שגם הוא שייך למפעל וחלק ממנו) שלקח את ההנהגה לעשר דקות ועומד בכניסה לאולם החברה ואומר מי נכנס ומי לא, מקלל את המיליונר שבא לפגישה עם המנהל ושופך עליו כוס מים וכו' 

זו הגדרה של חטא, שאדם השייך לתחום אבל במעגל החיצוני ומתחיל להשתלט ולעשות כרצונו.

תהליך התשובה

תשובה זה מצב שבו הכוחות הפנימיים עושים בירור ומחאה על חלקם במעשה שהיה, 

במקרה שלנו המיליונר המום ממה שקרה, אולם אם מנהל החברה (שזה קרה תחת אחריותו כי זה עובד שלו) אם הוא יושב בשקט ולא מדבר לא אומר כלום זה מחריף שבעתיים את הנזק, 

כי גם אם המנקה משוגע למה המנהל לא זועק נלחם בא מתנצל ומודיע שהוא יפטר אותו ושהוא לא מסכים להתנהגות כזאת והוא לא שליח שלו ועשה על דעת עצמו והוא יפצה אותו...

תשובה זה בירור ומחאה של הכוחות הפנימיים באישיות שהם לא שייכים למעשה שהיה הם לא רצו אותו, השתלטו עליהם נכנסה בהם רוח שטות לכמה זמן אבל באמת הם מתנערים ומוחים על זה.

תשובה - החזרת החטא לאשם האמיתי

מתי שיש מחאה של המנהל אוטומטית כל האחריות הולכת למנקה כי הוא לא שליח של המנהל ולא קיבל רשות לעשות זאת אלא הוא בעצמו עשה מיוזמתו השתלט וצרח ולקח את המושכות לידיים ברגע זה מתברר מי האשם האמיתי זה המנקה ולא מנהלי החברה,

ככה ממש המנהל זה הנשמה האלוהית הפנימית זהו רצוננו העמוק והאמיתי זה הוא המנהל האמיתי של האישיות

 אלא שלפעמים כוחות רעים חיצוניים משתלטים עלינו גורמים להרס, 

מצוות התשובה זה הבירור והמחאה והתביעה לומר: 'נכון זה קרה אצלי ואני אשם בכל הסיפור כי זה כוחות שהם תחת אחריותי ואני מופקד עליהם אבל לא רציתי את זה באמת ולא אישרתי את זה הם השלטו עלי 

עובדה שאחרי החטא ממש מאסתי בזה ולא האמנתי שזה קרה ומתוך כך מתברר שהאשם האמיתי זה החלק הרע שבנו ולא אנחנו, ואז אנחנו מוסרים את המעשה הרע לרשות גבוהה למי שברא את הרע בעולם ובנו.

יוצא שעד שאדם עושה תשובה כל האשמה של החטא מונחת עליו כי הוא לא מוחה

 ואחרי החטא כשהוא מתנער ממנו ומוסר אותו לרשות גבוהה להנהגה העמוקה של ה' שבראה את הרע ואין לו אחריות עליו כלל ועיקר 

כמו שמהנהל מוסר את האחריות על המנקה ואת המצב לידי טבע העולם שלפעמים מנקים משתגעים ואין מה לעשות עם זה במישור שלנו. 

ומיד אחרי המחאה וההתנצלות זה כבר לא קשור אליו. וכן כותב הראי"ה באורות התשובה טז א*

כל זמן שלא שב האדם מחטאו, לא סידר לו את אורחות תשובתו, הרי הוא מונח תחת הסבל של בחירתו והאשמה של כל מעשיו, וכל תוצאותיהם הרעות מוטלות עליו. אמנם אחרי הארת התשובה מיד נמסרים למפרע כל המגרעות שבחייו, וכל המעשים, שלגבי ערכו של האדם אינם טובים, ותוצאותיהן הן מרות לו, לרשות הגבוה, וכולם נערכים מחוץ ליסוד חופשו ובחירתו, ומצטרפים הם לרשות ההנהגה העליונה, רשות הגבוה, אשר כל מעשינו פעלת לנו"

שעיר לעזאזל - מסירת החטאים של כל האומה לכוחות הרע הכלליים

ביום הכיפורים יום התשובה הלאומי שמתוכו ומכוחו כל הפרטים נטהרים ושבים גם בו יש בירור ומחאה ווידוי ותהליך ארוך של סדר העבודה להעצים את הכוחות הטובים

 ושעיר לעזאזל כדי למסור למי שאשם באמת בכל החטאים הלו הוא יצה"ר השטן בעצמו שהוא המחטיא אותנו, למסור לו את כל מעשיו שהוא האשם האמיתי בהם ולא אנחנו.

השעיר משמש כמעביר החטאים אל הרע ששמים עליו את כל עוונות ישראל

 "וְנָשָׂ֨א הַשָּׂעִ֥יר עָלָ֛יו אֶת־כָּל־עֲוֺנֹתָ֖ם אֶל־אֶ֣רֶץ גְּזֵרָ֑ה וְשִׁלַּ֥ח אֶת־הַשָּׂעִ֖יר בַּמִּדְבָּֽר" 

אל היצר הרע הכללי – השטן.

אם כן שליחת השעיר לעזאזל אינה אלא החזרת המעשים שלו עצמו שהוא ישא עליהם את האחריות ובזה נשארים ישראל נקיים וטהורים.

יום כיפור מטהר ומכפר לנו ולכל ישראל.





[1] אורות הקודש ג התורה והמדות פס' ה':

2 תגובות:

  1. יפה מאוד, מדהים. אשריך על ההדמיה וההסברים המבוארים היטב באופן שווה לכל נפש לגדול דברים גדולים ועמוקים. תודה רבה

    השבמחק

הנצפים ביותר