ה'
טוב? למה רע?
"אם ה' הוא טוב גמור וברא את העולם כדי להטיב לנו למה לפעמים רע לי?"
ודאי
שה' ברא אותנו כדי להטיב לנו אולם ההטבה במלואה לא מתממשת כעת, כרגע
אנחנו בדרך להשיג אותה. לשכוח יסוד זה, זה כמו חתן הנכנס ביום חופתו אל
הספר ואומר לו תעשה לי תספורת יפה לקראת חתונתי, ואמר לו הספר ודאי תיכנס אלי
ואטיב את המראה שלך והתחיל הספר לגלח לו את כל חלקו התחתון של ראשו, ונלחץ החתן,
וצעק 'אתה רוצה בטובתי?? הרי הייתי נראה יותר טוב לפני שנכנסתי, ועכשיו מה יצא מכל
הסיפור הזה? ואיפה פה היופי שהבטחת לי?? רק כיעור יש כאן',
אם
יבין החתן שהוא בדרך אל היעד וכרגע הוא באמצע לבנות אותו ודאי יירגע ויוכל לקבל את
החסרונות במראהו עד הטבת מראהו הסופית, ככה היא גם דרך העולם פרי עם פירות מתוקים
עובר הרבה זמן בדרך שהפירות מרים ובוסריים עד שהוא מגיע להשלמתו שם הכל מתוק ובשל
וכך גם תינוק קטן עד שגדל ומקבל את כוחות המוסר והשכל. (מקורות להרחבה מהר"ל
נצח ישראל פרק יט.)
"אם ה' הוא הטוב הגמור אז כל הרע במציאות לא בא מאלוהים זה
כביכול מפגש עם מישהו אחר.."
ח"ו אין מישהו אחר! "אין עוד מלבדו" כל המציאות כולה
היא גילוי של אלוהים כולל הרע בעצמו שגם דרכו הטוב היותר עליון מתגלה, והוא בעצמו
ברא אותו "יוֹצֵר אוֹר וּבוֹרֵא חֹשֶׁךְ עֹשֶׂה שָׁלוֹם וּבוֹרֵא רָע אֲנִי
יְהוָה עֹשֶׂה כָל אֵלֶּה"[2] (מקורות להרחבה
רמח"ל ספר דעת תבונות)
"אם אלוהים הוא טוב למה ברא את הרע? שהיה בורא רק את הטוב..
אם
היה בורא רק טוב זה היה פחות טוב..תתאר לך שאיינשטין רוצה ללמד את בנו מתמטיקה כדי
להטיב לו שיהיה פיזיקאי כמוהו, אם יאמר לו כל הזמן על כל תרגיל מה הדרך ומה התשובה
בנו לא יהיה משכיל ופיזיקאי מקורי פורץ דרכים גדול כמוהו הוא מקסימום ידע קצת ידע,
כדי להביא אותו לדרגה של אביו הוא חייב לצמצם את עצמו להעלים את עצמו ממנו, לתת לו
תרגיל ולעזוב אותו כביכול לבד כדי לתת לו להתמודד לבד ועל ידי זה לפתח בעצמו את
החשיבה ואת כח הריכוז ע"י העלמות של אביו מתחיל להתפתח המון רע
כביכול כי ע"י הצבה לא נכונה של תשובה נגררות המון המון טעויות ואז צריך דרך
ארוכה ושעות של סבל ועמל הדורשים חשיבה והעמקה בתרגילים עד לפיתרון הנכון אולם רק
ככה הוא בונה בעצמו את הכישורים הנדרשים להגיע לדרגה של אביו.
כך ה' ית' שהוא הטוב הגמור טובו עצמאי וחופשי רצה להטיב לנו כלומר לעשות אותנו טובים עצמאים וחופשיים כמוהו אולם אם הוא רק יתן לנו את הטוב אנחנו לא באמת נהיה טובים ועצמאים כמוהו כי הוא אינו שייך לנו הוא יהיה חיצוני לנו ואנחנו בעצמנו לא נהיה טובים אלא יצורים נבראים שהביאו להם טוב חיצוני כמו תלמיד שהביאו לו מלא ידע..וזה כלל אינו טובו של ה',
ולכן כדי להטיב לנו הטבה יותר שלימה צמצם ה' את טובו האין סופי ומימלא נולד מזה מציאות של רע ממש, אבל הכל הכל כדי שיהיה לנו התמודדות עם הרע ועל ידי התמודדות שלנו עם הרע והתגברות עליו אנחנו מפתחים בנו יכולות של טוב עושים את עצמנו הרבה יותר טובים, טובים באמת, טובים מתוך בחירה ונהיים טובים בטוב האלוהי הטוב החופשי והעצמאי. (מקורות להרחבה רמח"ל דרך ה' א' ב').
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה