השגחה אלוהית על עמ"י
"מהיכן יודעים שה' משגיח במיוחד על עם ישראל?"
עמ"י הוא העם היחיד שיצא מארצו וחזר אליה, כל אומה שיצאה ממקומה
נכחדה ונעלמה ממפת ההיסטוריה, ולמרות שסבל בגלותו רדיפות וגירושים שואות פוגרומים
ורדיפות ללא הרף, קם לתחייה חזר לארצו וכארי יתנשא למעצמה אדירה, ואל יהיה דבר זה
קל בעיניך כי פלא זה נוגד את חוקי הטבע של האומות, ששום אומה לא יכולה לחרוג
ממנו.
הקיום של עמ"י הוא כל כך פלאי וחריג עד שהרבה מחכמי אומות העולם התבטאו עליו בצורה חריגה שלא נאמרה על שום אומה. לב ניקולייביץ טולסטוי הוגה וסופר רוסי כותב :
"יהודי הינו סמל הנצח הוא שלא יכלו להשמידו לא טבח ולא עינויים לא אש ולא חרב האנקווזציה לא הצליחו להכחידו..עם כזה לא יכול להעלם יהודי הינו הנצחי הוא התגשמות הנצח"
הרי אם נראה שזורקים מאה אנשים לאש וכולם נשרפים חוץ מאחד, ואם נראה שזורקים את אותו אדם עוד פעם עם עוד מאה אנשים מצוק של מאות מטרים על סלעים חדים וכולם מתים חוץ ממנו, הרי מיד נאמר שהאיש הזה מושגח בהשגחה מיוחדת למעשה אין שום הבדל בין הפרט הזה לאומה הישראלית, זה בדיוק מה שקרה לאומה הישראלית רק בצורה רחבה יותר של חיי אומה. כל אומה שרדפו אותה ללא הרף אפ' על אדמתה עברה מן העולם, כל אומה שיצאה משטחה נתבוללה מיד ונטמעה באוכלוסיה המקומית ונעלמה מהמפה ההיסטורית תוך עשרות שנים בלבד, כמעט כל אומה אחרי אלף או מקסימום אלפיים שנה עברה מן העולם, אולם האומה הישראלית לא כפופה לכללי הטבע הקבועים של כל האומות, כמו שמעיד פרופ' גורג' פרידמן סוציולוג והיסטוריון צרפתי:
"היהודים הם התאונה של ההיסטוריה משהו שאינו תואם את הכללים המקובלים של ההיסטוריה"
צליחת ישראל את כל שבעת מדורי הגהנום המדיניים שאומה יכולה לעבור ולא רק המשכת קיומם הפלאי כנגד כל הסיכויים אלא גם השפעתה על העולם בצורה בלתי נתפסית, מעידים לנו בזה כאלף עדים שיש השגחה בעולם, דהיינו שיש מגמה לעולם והעולם אינו אוסף מאורעות מקריים סתמיים הנובעים מגחמות של מנהיגים אלא הוא ביטוי מעשי לחשבה גדולה ומסודרת היוצאת אל הפועל דרך אלפי שנות היסטוריה 'סוף מעשה במחשבה תחילה'. וכן כתב הרצ"יה[1]:
"תתבהר ותתעמק תתמיד ותתבלט יותר ויותר זכירת הידיעה הפשוטה והברורה על אמיתת עמדתו של ישראל בדברי ימי האדם (האנושות)..ותעיד ותאמר כי לא יתומה היא ההויה כולה ולא נעזבה היא האנושיות כולה" "לא נעזבה היא הטבעיות במהלכה, לא אלמנה היא ההיסטוריה הסבוכה במסיבותיה, בתוכה חי גואל חזק, צור ישראל וגואלו ד' צבאות שמו"[2]
נתון זה כל כך צועק וברור עד שחכמי אומות העולם שהתבוננו בהיסטוריה הגיעו גם לאותה מסקנה בדיוק. וכן כתב הפילוסוף הרוסי ניקולואי ברדייב בספרו משמעותה של ההיסטוריה:
"אמנם לפי הקריטריון המטריאליסטי והפוזיטיבי (לפי המדד שסובר שמה שיש זה רק חומר ומה שנראה בעיניים) צריכה הייתה אומה זו (ישראל) מזמן לעבור מן העולם, קיומה היא תופעה מסתורית ומופלאה המעידה כי חיי אומה זו מתנהלים בכח גזירה קדומה".
"היהודים שרדו בגלות לא כי ה' משגיח עליהם אלא כיוון שכולם שנאו
אותם הם היו בודדים וכך לא התבוללו"
הרבה מחכמי אומות העולם ניסו לתת טעם והסבר לפלא קיומם של האומה
הישראלית וכותב עליהם הרצי"ה במאמרו החיות הישראלית:
"כל אותם כירכורי הנמקות המלאכותיות לפליאת קיומו של עם ישראל הרי הם תמיד סותרות זו את זו ואין כוחה של אחד מהם יפה אלא למצב של סביבה ידועה או של זמן ומקום ידוע..יש אשר נוחיותם היחסית של תנאי החיים שהיהודים שרויים בהם היא המקילה את אפשרות הקיום ויש שבהפך הרדיפות הגזרות והשמד האיומות הן הנן מחזקות ומאמצות כראקציה נגד את שאיפת הקיום של עם עז זה, ויש שסתגלנותם של היהודים והתאמתם אל תנאי החיים של סביבתם היא הגורמת להמשך קיומם ויש שאדרבה התנכרותם אל הסביבה והתבדלותם באופיים המיוחד ובאופני החייים המיוחדים היא המשמרת ומקיימת יש שהכשרון המעשי המיוחד של היהודים הוא שאיפשר להם את המשכת קיומם עם תנאי סביבתם ויש שדווקא אופיים הרוחני הוא שעשה להם את העז הזה...ועוד כהנה וכהנה כל אלה הסיבות וההנמקות הסותרות ומנוגדות זו לזו נקבצו והורכבו במשך הדורות...אך כדי לגלות את פלא קיומם"
"ברור אתה יהודי אז אתה חושב שאתם עם מיוחד עם השגחה אלוהית..כמה
צפוי אתה לא אובייקטיבי.."
איני מדבר פה על תופעה שאני רוצה להאמין שהיא כזאת, אלא עומדים איתי
היסטוריונים פרופסורים הוגה דעות וסופרים מחכמי אומות העולם ללא שום אינטרס וללא
רווח, ויותר מזה, יש להם הפסד גדול אם ירשמו דבר לא נכון וגם הם אומרים את
אותו דבר, הרי מה גרם לארנולד טוינבי מגדולי ההיסטוריונים של המאה העשרים
שסוקר בספרו את עלייתן ושקיעתן של עשרים ואחת אומות אדירות ששלטו בעולם העתיק,
לכתוב בספרו את המילים הללו על האומה הישראלית:
"שמירת הזהות הלאומית על ידי אומה ללא עצמאות מדינית ללא שפה מדוברת אחידה אומה שאינה מרוכזת במקום אחד אלא מפוזרת בכל קצוות תבל נתונה לרדיפות נוראות ללא הרף זוהי תופעה בלתי רציונאלית שמולה ניצב כל היסטוריון פעור פה"
הרי אם הוא רוצה שספרו ישקף בצורה אמינה את ההיסטוריה וספרו יתקבל אצל הקוראים המשכילים, אם הוא יכתוב משפט לא אמין הוא עושה מעצמו צחוק. בודאי שיש שאמרו אחרת אין חולק על זה, גם מתוך האומה הישראלית וגם מחכמי אומות העולם אבל המשותף לכולם שיש להם אינטרס ולהם אני פחות מאמין, ליהודים יש אינטרס לומר שאנחנו עם ככל העמים כדי שיוכלו לעבור עבירות ללא מצפון 3. או ההפך לומר שאנחנו כן העם הנבחר כדי שנוכל להרגיע את עצמנו שהכל סובב סביבנו ולתת לעצמנו משמעות בחיים, לגויים ודאי יש אינטרס כדי שיוכלו לומר שהם העם הנבחר, או כדי לא לקבל את האומה הישראלית כמובילה את מהפכת המוסר האלוהי בעולם. אולם להיסטוריונים ופילוסופים גויים אין שום רווח, וגם יש להם הפסד גדול לומר אמירות מטורפות על האומה הישראלית. ולא אמירה חד פעמית אלא כתופעת ספרות רחבה[4], דברים ואמירות שלא נאמרו על שום אומה בעולם, זה הופך את התופעה לאמינה מאוד, טעות יסודית היא להתכחש לגודלנו לאיכות חיינו האלוהית והנצחית, וכן כותב הרב באורות התחיה ה':
"טעות יסודית היא החזרה מכל היתרון שלנו, החידלון מההכרה של "אתה בחרתנו". לא רק משונים אנחנו מכל העמים, משונים ונבדלים בחיים היסטוריים מצוינים, שאין דוגמתם בכל עם ולשון, כ"א גם מעולים וגדולים מאד מכל עם. אם נדע את גדולתנו אז יודעים אנו את עצמנו, ואם נשכח את גדלנו אנו שוכחים את עצמנו, ועם שישכח את עצמו בודאי הוא קטן ושפל"
[2] אורות ישראל ותחיתו יב.
[3] עיין ויקרא כו' א' בשפתי חכמים
שם.
[4] עיין עוד בספר כארי יתנשא
למו"ר הר"י קלנר שליט"א בעמ' 97 המביא שם מאה הפניות לספרים
המדברים על התופעה מופלאה של האומה הישראלית שחלקם הגדול עדיין לא תורגמו לעברית.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה