שכר
ועונש - מעשה ותוצאה
" מי אמר שיש
שכר ועונש בעולם?"
אפשר
לראות בבירור שיש שכר ועונש במציאות אם מבינים ששכר ועונש ביהדות במילים פשוטות
יותר זה מעשה ותוצאה. למשל יש עונש על אכילת אוכל מקולקל ויש שכר
על אכילת אוכל בריא, יש עונש על עישון סיגריה ויש עונש על שתיית נפט ושכר על אימון
בחדר כושר ועוד ועוד' לכל מעשה במציאות יש תוצאה, וחריפות התוצאה תלויה ברמת
המעשה, אין צורך להוכיח שיש שכר ועונש אלא רק להראות שכך
מתנהלת כל המציאות, אלוהים מתגלה בכל וצורת ההתנהלות של הכל היא שיש לכל מעשה
תוצאה והשלכות, לכן אמת הדבר ש: אלוהים מעניש או נותן שכר, כי צורת ההתנהלות של
הכל היא שלכל מעשה יש תוצאה, "שכל מידותיו של הקב"ה מידה כנגד
מידה"[1]
ולכן צריך להבין את כל הברכות והקללות בתורה על השכר והעונש לא כמשהו חיצוני למציאות אלא כטבע המציאות שבני ישראל שומרים על הסדר הנכון יש ברכה ואם לא הם לא תואמים לסדר המציאות ומימלא זה קללה וכן כתב הרקנאטי ריש פרשת בחוקותי (ויקרא כו, ג),
"דע כי הברכות והקללות הכתובות בתורה אינם על צד הגמול והעונש לבד, רק הם טבעיות ממש כדמיון הזורע שקוצר, שנאמר (משלי יב, יא), עובד אדמתו ישבע לחם, וההיפך הפך" כשנביאי ישראל מודיעים שיש שכר ועונש בסדר חיים מסויים אין הם ממציאים משהו חדש בעולם או דבר שלא היה, אלא מגלים מה חוקי המציאות ברמת החיים יותר פנימית. היסוד הוא אותו יסוד לכל מעשה במציאות יש תוצאה אולם עם ישראל נדרש להיות תואם למימדים יותר פנימיים איכותיים ושורשיים של המציאות הבנויים גם באותו עיקרון של סדרים קבועים וכן כותב הרב קוק:[2]
"כשם שהאדם צריך להסתגל אל הטבע החמרי וכוחותיו, ללמוד את דרכיו ומעשיו ע"פ אותם החוקים הכלליים השולטים בעולם..ככה ויותר מזה צריך ומוכרח הוא להסתגל לחוקי הטבע הרוחני, שהם יותר שולטים במציאות כולה, זה היא הנקודה העליונה של הדבקות האלוהית"[3]
[3] אגרות הראי"ה א' עט: " מהשקפה בהירה של דעת
אלקים, אנו באים להחליט, שהעולם הפנימי שלנו הוא מונהג בסדרים לא פחות מכוונים
ומדויקים מהעולם החיצוני"
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה