תפקידו של עם ישראל
תפקידו של עם ישראל
"למה צריך את עם ישראל? ומה תפקידו במציאות?"
כשהתפתח האדם תמיד היה בחברתו נביא או כהן המגלמים את הטוב והיושר
ותפקידם להעביר את האידיאלים והמוסר אל שאר בני אדם ולהרים את כל חייהם אל הטוב
והנצח, דבר זה נמשך מאות ואלפי שנים, שבהם היו מס' נביאים שאנחנו יודעים עליהם
כגון: אדם שת, חנוך, נח, שהם בעצם קיומם השפיעו על המציאות טוב ויושר והרימו את
האנושות לחיים אידיאלים מלאי משמעות עניין זה נמשך עד שהאנושות גדלה והתפלגה
לאומות, מקומות ושפות שונות.
מרגע שהאנושות גדלה מהמון יחידים לתרבות של מדינות ועמים נוצרו ארבע
בעיות חדשות במשימתו של הנביא ונביא אחד כבר לא הצליח להשפיע ולהרים את כלל
האנושות..
א – כי הוא לא יודע את כל השפות.
ב – הוא לא יכול להיות ולהשפיע על כל המקומות
ג - כי נביא יחיד לא יכול להשפיע על המרחב הבין לאומי, יוסי כהן מפתח תקווה לא
יכול להתקשר ולהשפיע על הבית הלבן, רק שגריר ישראל בשם מדינת ישראל יכול לפנות
לבית הלבן ולהזיז רעיונות או מיזמים, מדינה שומעת ומתקשרת רק עם מדינה, המדינות
הם הקובעות את סדר היום של התרבות הכללית, אדם אחד גדול ככל שיהיה השפעתו
זניחה מאוד.
ד - ובעיקר כי בן אדם אחד שיטיף מוסר למדינה היא לא תקבל ממנו, אם כל
הכבוד לאדם שהצליח להיות מוסרי ואלוקי ברמה הפרטית היא תטען שברמה הלאומית זה בלתי
אפשרי לכן אם רוצים שכל המדינות יתקדמו ישתפרו ויתעלו אל הטוב
והמוסר בצורה מדינית צריך שדווקא מדינה תופיע בתור מדינה את הטוב והמוסר האלוהיים
ותהווה דוגמא אישית בעצם חייה שאפשר לנהל ממלכה בצורה מוסרית ואלוקית.[1]
וכדי לפתור את המורכבות שנוצרה מסופר בתורה שמיד אחרי דור הפלגה,
לוקח ה' את הנביא הכי מוסרי והכי מתאים לתפקיד ושמו אברם, והופך אותו
לאברהם, מנביא יחיד מוסרי וטוב לאומה שלימה של נביאים מוסריים וטובים.
כמה פס' אחרי חטא דור הפלגה מופיע הפס' "ויאמר ה' אל אברם לך לך מארצך
וממולדתך.. ואעשה אותך לגוי (עם) גדול"- תפקיד האומה להיות 'נביא מורחב'
לאומות כולם, גוש של טוב לאומי ומוסרי המתקיים בתוך המציאות של לאומים ומדינות
ומרומם אותם, זהו תפקידו של עם ישראל.
[1] וכן כותב הרב באדר היקר
עמ' קנ': "האידיאלים האלהיים, והכרתם במילואם, שלהגשימם בחיי האנושיות,
לא יוכלו יחידים, אפילו אם יהיו צדיקים ואנשי מעלה, בעלי תורה בעלי חכמה
ועז, כי לעולם יהיה החסד, האמת והמשפט נרמס ברגלים בחיי לאומים, אשר
לא ידעו את ד' ולא יקראו בשמו באמת." ובאגרות א צג': "וכל צעד
שהננו מתקרבים לחפץ ד' בעולמו, הננו מנשאים את החיים ומכשירים אותם יותר ויותר
למטרה הזאת, של תמימות הטוב. ומאשר בעולם צריכים עמים לפעול, ולא אישים
פרטיים, ע"כ הננו מנשאים את נפשנו תמיד לפעול מצד חלקינו בכנסת
ישראל, להעלותה לשגבה לרוממה ולכבדה"