האתגר של הציונות הדתית
היחס המדוייק אל
הרע
בעולם שלנו יש גם רע זוהי עובדה. בהתייחסות לא נכונה אליו אפשר
להיפגע ממנו.
הציונות הדתית לקחה לה למשימה ערכית לזרוק נשמה בכל המפעל הציוני לתת לו עומק וערך
נצחי להשתתף בו ועל ידי כך לקשר אותו למקורו. אולם כדי לתת נשמה בגוף הנשמה צריכה
לרדת לתוך הגוף, ויש בזה גם סכנות .
לפעמים מרוב לימוד על אידיאלים וטוב המונחים בתוך החול הכפירה החילון והציונות הרבה מבני הציונות הדתית עלולים למצוא את עצמם נכנסים לתוך העניינים החיובים ומצטרפים למפעל הציוני אולם לאט לאט בלי לשים לב נפגעים מהרע שיש בתרבות הזאת. לכן צריך ללמוד הרבה לא רק מה הטוב שיש במפעל הציוני אלא גם מהו הרע שיש בו ומה היחס הנכון אליו.
נלמד היום שני כללים:
א - החילוק בין הכלל לפרט.
א- הרע נצרך לעולם באופן כללי
למשל העולם צריך נפט בצורה כללית אבל בפועל אסור שזה יכנס לתוך
גופי כי זה יזיק לי.
אם כן האדם צריך לדעת בצורה
מדעית כללית שה' יצר את הרע ויש לו תפקיד חשוב בשכלול הטוב בעולם
אולם בפועל בחייו המוסריים
המעשיים הפרטיים אין לאדם להכניס אותו אליו.
ב - שותפות רק בטוב
הנגזרת המעשית מהבנה זו היא שבשותפות שלנו עם החילונים אני משתתף רק עם הצד הטוב שבהם ולא שותף לכל הצד הרע, למשל אני הולך למילואים ונלחם איתם כתף אל כתף אולם במסיבת סיום של חודש מילואים בבריכה המעורבת אני לא בא ולא יעזור כלום לשם אני ממש לא נכנס!
כמו כן במכללה אני עושה תואר ולומד בשמחה עצומה אבל אני לא יושב לעשות שיעורי בית עם סטודנטית אצלה בדירה רק כי היא יודעת את החומר וכנ"ל הפוך ולא יעזור כלום.
ברגע שעברתי ואני שותף גם ברע אני כבר לא מקדש את החומר ולא זורק נשמה ולא מחבר למקור אלא להפך. צריך לשנן במה אנחנו שותפים ובמה לא.
אם אדם לא ידע לחלק בין האמת הגדולה המדעית שה' ברא
את הכל ולהכל יש תפקיד לבין חייו המעשיים המוסריים אם הוא לא ידע
לעשות בניהם הפסק הוא יוכל להתבלבל ובמקום שבא לקדש יצא מחולל זה ודאי אסון
ואנחנו רואים שזה מוביל לאסון. אסור לתת לידיעה המדעית שלנו שיש
תפקיד חיובי לציונות החילונית לטשטש לנו את העולם המוסרי צריך לעשות הפסק
בניהם וכן מדריך הראי"ה בספר אורות שהוא שולחן ערוך של תחיית ישראל
בארצו. במאמר נשמת הלאומיות וגופה:
"הפסק מוכרח
להיות בין תכן האידיאל המופשט של מגמת הכל ובין המתגלה ממנו בהויה
בפועל, בין הכוונה הטובה המוזרחת לאדם ברום גבה חייו הרוחניים (מדע אמיתי) ובין
הרוח המלווהו תמיד לישר מעשיו ודרכיו (המוסר)"
חזק ונתחזק בעד הטוב היושר והקודש.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה