שמחת תורה - לא קיבלנו כיסאות קיבלנו את הנגריה!
מספרים על מלך גוי שראה יהודים רוקדים בלילה ברחוב, ושאל את משרתיו מה הם עושים?
ענו לו -הם
רוקדים עם התורה שלהם בחג שמחת תורה, שאל מהי התורה? וענו לו ספר החוקים שלהם, ואמר 'מעולם לא
ראיתי עם שרוקד עם ספר החוקים שלו'.
אמירתו נכונה אין עם שרוקד עם ספר החוקים שלו חוץ מעם ישראל.
אבל יש כאן עומק יותר גדול...
שמחת תורה ממש בפתח
ונשאלת השאלה הגדולה על מה השמחה הגדולה ומה ניתן לנו במתן תורה שאנחנו כל כך שמחים?
התשובה הרגילה היא שקיבלנו סך מסויים של הוראות שאנחנו צריכים לעשות,
וכיוון שהם טובים לנו בסופו של דבר אז אנחנו שמחים בהם..
אולם יש עוד תשובה יותר פנימית ועמוקה.
מבט קצר בחז"ל מציג לנו מתן תורה הרבה יותר רדיקאלי. בתלמוד הירושלמי ראש השנה א ג כתוב כך:
"אמר ר' סימון
כתיב [תהילים מ ו] "רבות עשית אתה ה' אלוהי נפלאותיך ומחשבותיך
אלינו" לשעבר רבות עשית מכאן ואילך נפלאותיך
ומחשבותיך אלינו...אמר רבי אחא משל למלך שהיה לו טבעת כיון
שעמד בנו מסרה לו, אמר רבי חייה לנגר שהיו לו כלי נגרות כיון
שעמד בנו מסרה לו,
חז"ל מתארים את מתן תורה כמו מלך שחיכה שהבן
יגדל ויהיה ראוי להשתמש בכלים שהוא השתמש והבן גדל והוא מוסר לו אותם, הכוונה
בזה שהוא לא רק נותן לו הוראות מה לעשות,
אלא גם ובעיקר מוסר לו את כלי העבודה שלו עצמו שאיתם הוא עבד עד אותו
היום.
למשל הטבעת שאיתה המלך היה חותם ומזיז את כל הממלכה לכל כיוון שרצה,
עכשיו היא אצל הבן והוא יכול לחתום על מה שהוא רוצה והוא ייקבע לאן הממלכה תלך!
וכן את כלי הנגרות וכו' זאת אומרת מעכשיו הבן מנהיג את הממלכה הוא כבר גדול..
התורה כולה היא שמותיו של ה', שמותיו הם צינורות החיים של
שפע שדרכם ועל ידם המציאות מתחייה ומתנהלת.
'מתן תורה' אם כן הוא כפשוטו נתינת התורה לעם ישראל, דהיינו העברת
השליטה של צינורות השפע והנהגת ההיסטוריה מה' לעם ישראל!
מעכשיו יש לנו כלים רוחניים ואלוהיים להחיות ולהפריח את כל העולמות ולברוא עולמות חדשים,
וזהו תפקידנו לקחת את עולמנו החסר, הפרוד, החולה, במחלות
מוות קנאה שנאה ותחרות ולברוא עולם חדש, מאוחד הרמוני אלוהי מוסרי ערכי ללא מחלות
ומוות ללא מלחמות ובורות עולם של נבואה ונצח הנקרא עולם הבא.
וכן כותב ר' נחמן בליקוטי
מוהר"ן קמא לד:
"כי קודם מתן תורה
היה הממשלה ביד השם יתברך, ואחר מתן תורה נתן הממשלה ליד כל ישראל, כל
אחד לפי בחינתו. כי אותיות התורה הם התלבשות רצונו של השם יתברך..ועכשיו
שהתורה מסורה בידינו, גם הרצון של השם יתברך מסור בידינו. שאנו מושלין כביכול
להיות רצונו כפי רצוננו, וזה בחינת "ישראל ממשלותיו"
על האמון האין סופי של ה' יתברך בעמו ישראל שיביא את העולם לייעודו
דרכנו ועל ידינו,
על היכולת האלוהית שניתנה בנו על ידי התורה עליה ואיתה ראוי לשמוח ולחגוג בחג שמחת תורה
חג שמח!
[1] רמב"ן בהקדמה לתורה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה