יום שלישי, 21 במאי 2019

תורה מהשמיים



תורה מהשמיים

את העובדה שהתורה לא נכתבה רק על ידי שכל אנושי אלא היא מהשמיים - מהשגה יותר עליונה מהשכל הנקראת נבואה - אנחנו מבינים מהעובדה שכתובים בה כל מיני תחזיות לעתיד, מדוייקות ולא טבעיות, והכל קרה.


למשל, מסופר בתורה שעם ישראל יצא לגלות ויהיה מפוזר בכל הארצות, ולא ינוח בארץ אחת אלא יהיה נודד בין הארצות ויגרשו אותו ממקום למקום. הוא יסבול מאנטישמיות, ובכל מקום ישנאו אותו, ויעשו לו שואות ופוגרומים לאבדו ולמרות הכל ה' לא יעזוב אותו. 


לכן הוא לא יתכלה, ויחזור למקומו מיותר ממאה ארצות ויהיה אור לגויים וישפיע על האנושות השפעה אדירה. בכל הזמן שהעם בגלות ארץ ישראל לא תיפתח לאומה אחרת ותישאר שוממה ללא תנובה חקלאית, וכשהעם היהודי יחזור לארץ היא תקבל אותו ותחזור לחיים ותתן תנובה חקלאית. עם ישראל ינצח את יושבי הארץ, יגדל ויתרבה יותר ממה שהיה בבית ראשון ושני.


אלו תחזיות סותרות, הזויות, לא צפויות ולא טבעיות. אין שום סיכוי לדעת או לצפות עשירית מהדברים האלה על ידי בשכל אנושי. אצל הרבה עמים ודתות היו אנשים, כוהנים ונביאים, שטענו שנפגשו עם אלים ואלוהים. אולם נביאי היהדות נתנו חומר לבדיקה באמרם מה יהיה בעוד אלפי שנים, ודבריהם נתקיימו.

אם הנבואה תהיה לא מדוייקת, אי אפשר להוכיח ממנה שזו נבואה. למשל, אם אומר שמחר תיוולד בת באיזור הצפון, אין זו הוכחה לכלום. הנבואה צריכה להיות מדוייקת - למי, איפה בדיוק וכו'. כמו כן, הנבואה צריכה לדבר על ציבור, כי אתה יכול לשלם לאדם יחיד שיעשה בדיוק את מה שאמרת לו תמורת תשלום, אבל על ציבור אי אפשר "לעבוד". 


צריך גם שהנבואה תיאמר לפני המאורעות ולא אחריהן, כי אחרת אי אפשר לדעת אם הנביא ידע את זה מראש  או לא. כמו כן צריך שתוכן הנבואה לא יהיה צפוי מראש. אם כן, הכללים להצבעה על תוכן נבואי הם ארבעה: א - מדוייקת. ב - מדברת על אירועים לציבור. ג - פורסמה לפני המאורעות. ד - לא צפויה.


מעניין לראות שבתורת ישראל התקיימו כל הקריטריונים להצבעה על נבואה. הנבואות נאמרו על עם שלם, מדוייקות, פורסמו הרבה לפני המאורעות, ולגמרי לא צפויות, אפילו מעל הטבע.


איך אפשר לדעת שדווקא העם הזה יצא לגלות ויהיה מפוזר בכל העולם? שיגרשו אותו וישנאו אותו ולא יתכלה? יש עמים רבים שכלל לא יצאו מארצם, ואם יצאו - יצאו למקום אחד. אין בכלל עם שהיה מפוזר בכל העולם כמו היהודים, ואין כלל עם שחזר לארצו.  איך אפשר לדעת שהארץ תישאר שוממה, וכשעם יחזור לארץ גם הארץ תחזור לחיים? איך אפשר לדעת שעם ישראל יביא ברכה לעולם כולו?  הרי יכלו להתיישב כאן אומות אחרות ולהקים מדינה כמו שעשו לאורך כל ההיסטוריה. אבל כל זה נכתב במפורש בתנ"ך. תחילה נביא את הפסוק, ומתחתיו את הפירוש הפשוט שלו שהתקיים.


דברים כח, סד: "וֶהֱפִיצְךָ ה' בְּכָל הָעַמִּים מִקְצֵה הָאָרֶץ וְעַד קְצֵה הָאָרֶץ".

פיזור של אומה שלימה בכל העולם כולו.


שם, סה: "וּבַגּוֹיִם הָהֵם לֹא תַרְגִּיעַ וְלֹא יִהְיֶה מָנוֹחַ לְכַף רַגְלֶךָ".

גירושים ונדידות בלי סוף, תופעת היהודי הנודד: גירוש ספרד, פולין, אנגליה, בגדאד.


ירמיה כד, ט: וּנְתַתִּים לזועה לְזַעֲוָה לְרָעָה לְכֹל מַמְלְכוֹת הָאָרֶץ לְחֶרְפָּה וּלְמָשָׁל לִשְׁנִינָה וְלִקְלָלָה בְּכָל  הַמְּקֹמוֹת אֲשֶׁר אַדִּיחֵם שָׁם".

תופעת אנטישמיות לא מוסברת בכל מקום, ושנאה מוגזמת ליהודים


דברים כח, מח: "וְעָבַדְתָּ אֶת אֹיְבֶיךָ אֲשֶׁר יְשַׁלְּחֶנּוּ ה' בָּךְ בְּרָעָב וּבְצָמָא וּבְעֵירֹם וּבְחֹסֶר כֹּל וְנָתַן עֹל בַּרְזֶל עַל צַוָּארֶךָ עַד הִשְׁמִידוֹ אֹתָךְ".

שואה, רצח, פוגרומים, אונס, טבח.


ויקרא כו, לא: "וְנָתַתִּי אֶת עָרֵיכֶם חָרְבָּה... וַהֲשִׁמֹּתִי אֲנִי אֶת הָאָרֶץ וְשָׁמְמוּ עָלֶיהָ אֹיְבֵיכֶם הַיֹּשְׁבִים בָּהּ".

בזמן שתהיו בגלות ארץ ישראל תישאר חרבה ושוממה. באמת אין שום תרבות שישבה והפריחה את ארצנו או יצרה בארץ ישראל משהו מאז שיצאנו ועד היום! רק מעט כוחות צבאיים פלשו לארץ ישראל, וגם הם עזבו אותה לאחר זמן.

 כך מעיד מארק טווין בספרו: "מסע תענוגות לארץ הקודש" בשנת 1867: "ארץ שממה שאדמתה עשירה למדי. הגענו בשלום להר תבור, כל הדרך כולה לא ראינו נפש חיה, ארץ ישראל יושבת בשק ואפר. מרחף עליה כישופה של קללה ששדפה את שדותיה ואסרה את תעצומות כוחה באזיקים". 


כך העיד פרופסור סייר ג'ון ויליאמס דוסון בשנת 1888: "עד היום הזה לא הצליחה שום אומה להתבסס כאומה בארץ ישראל. שום אחדות לאומית ושום רוח לאומית לא קנו להם אחיזה שם. אותו ערב רב של שבטים מדולדלים שישבו שם, החזיקו בה רק כאריסים, כבעלים ארעיים, שכפי הנראה בעליל הם מחכים לאלה הזכאים לבעלות קבע על האדמה".


ויקרא כו, מד: "וְאַף גַּם זֹאת בִּהְיוֹתָם בְּאֶרֶץ אֹיְבֵיהֶם לֹא מְאַסְתִּים וְלֹא גְעַלְתִּים לְכַלֹּתָם לְהָפֵר בְּרִיתִי אִתָּם כִּי אֲנִי ה' אֱלֹהֵיהֶם"

למרות הכל לא אעזוב אתכם, ולכן תישארו בחיים ולא תתכלו כמו האומות האחרות שיצאו מארצן והתכלו מייד.


דברים ל, ג-ה: "וְשָׁב ה' אֱלֹהֶיךָ אֶת שְׁבוּתְךָ וְרִחֲמֶךָ וְשָׁב וְקִבֶּצְךָ מִכָּל הָעַמִּים אֲשֶׁר הֱפִיצְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ שָׁמָּה. אִם יִהְיֶה נִדַּחֲךָ בִּקְצֵה הַשָּׁמָיִם מִשָּׁם יְקַבֶּצְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ וּמִשָּׁם יִקָּחֶךָ. וֶהֱבִיאֲךָ ה' אֱלֹהֶיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר יָרְשׁוּ אֲבֹתֶיךָ".

קיבוץ גלויות מלמעלה ממאה מדינות. מאורע חד פעמי בכל ההיסטוריה האנושית.


יחזקאל לו, ח: "וְאַתֶּם הָרֵי יִשְׂרָאֵל עַנְפְּכֶם תִּתֵּנוּ וּפֶרְיְכֶם תִּשְׂאוּ לְעַמִּי יִשְׂרָאֵל כִּי קֵרְבוּ לָבוֹא"

כשתחזרו לארץ הארץ תוציא לכם פירות ויבול. אנחנו היחידים אחרי אלפיים שנה שמייצרים מהאדמה הזאת תוצרת חקלאית מהמובילות בעולם.


דברים ל, ה: "וֶהֱבִיאֲךָ ה' אֱלֹהֶיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר יָרְשׁוּ אֲבֹתֶיךָ וִירִשְׁתָּהּ וְהֵיטִבְךָ וְהִרְבְּךָ מֵאֲבֹתֶיךָ".

ניצחון לא מוסבר על האויבים במלחמת ששת הימים ובמלחמת השחרור, בצורה ניסית המעוררת התפעלות יותר מיציאת מצרים לבקי במאורעות המלחמות הללו. התרבות אוכלוסין ופריחת היבול וריבוי תורה הרבה יותר ממה שהיה בבית ראשון ושני.


זכריה ח, ד: "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת עֹד יֵשְׁבוּ זְקֵנִים וּזְקֵנוֹת בִּרְחֹבוֹת יְרוּשָׁלִָם וְאִישׁ מִשְׁעַנְתּוֹ בְּיָדוֹ מֵרֹב יָמִים. וּרְחֹבוֹת הָעִיר יִמָּלְאוּ יְלָדִים וִילָדוֹת מְשַׂחֲקִים בִּרְחֹבֹתֶיהָ".

בימינו ירושלים מלאה בזקנים וזקנות, וילדים משחקים ברחובותיה ב"ה.


בראשית כח, יד: "וַיֵּצֵא יַעֲקֹב מִבְּאֵר שָׁבַע וַיֵּלֶךְ חָרָנָה... וְהִנֵּה ה' נִצָּב עָלָיו וַיֹּאמַר אֲנִי ה'... וְהָיָה זַרְעֲךָ כַּעֲפַר הָאָרֶץ וּפָרַצְתָּ יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפֹנָה וָנֶגְבָּה וְנִבְרְכוּ בְךָ כָּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה וּבְזַרְעֶךָ".

ישראל היא מעצמה של ברכה לכל האומות. כל האומות התברכו ומתברכות בזכות כישרונות ישראלים פורצי דרך בכל התחומים, בעיקר בתחום הערכים שהתנ"ך הביא לעולם וגם בזכות השפעת ישראל עליהם בשאר התחומים. האומה הישראלית היא האומה שהשפיעה הכי הרבה על האנושות, למרות כמותה המזערית. כך כותב מארק טווין[1]:

"חשיבותו המסחרית, תרומתו לרשימה העולמית של השמות הגדולים בספרות, מדע, אומנות, מוזיקה, כספים, רפואה והלימודים הקשים הם מעל ומעבר לכל יחס אל חולשת מספרו".


ישעיהו ב, ג: "וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל הַר ה' אֶל בֵּית אֱלֹהֵי יַעֲקֹב וְיֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה וּדְבַר ה' מִירוּשָׁלִָם"

מתחיל היום רצון ללמוד ממדינת ישראל, מבחינה חומרית וגם מבחינה ערכית. בעז"ה מגמה זו תלך ותתגבר עוד לעתיד לבוא.

אין שום סיכוי לחזות את כל התחזיות הסותרות האלה בשום עין אנושית מוגבלת. אנחנו רואים מכל הפסוקים הללו שהקב"ה מגלה לעבדיו הנביאים את העתיד כמו שהוא אומר.


ישעיהו מב, ה ו-ט: "כֹּה אָמַר הָאֵל ה' בּוֹרֵא הַשָּׁמַיִם... הָרִאשֹׁנוֹת הִנֵּה בָאוּ וַחֲדָשׁוֹת אֲנִי מַגִּיד בְּטֶרֶם תִּצְמַחְנָה אַשְׁמִיע אֶתְכֶם".


לא היתה תופעה כזאת בשום תורה של שום אומה. כך כותב מבקר המקרא הנוצרי קורניל בחתימת ספרו על הנבואה הישראלית:

"אם כבר עמוס ציין את הנבואה כמתת חסד עילאית שניתנה ע"י האלוה לעם ישראל ורק לו, באה ההיסטוריה של אלפיים וחמש מאות שנה שיכולה הייתה רק לאשר את דבריו. תולדות האנושות כולה לא הולידו שום דבר שאפשר לדמותו אף דימוי רחוק ביותר לנבואה הישראלית"


וכן כתב ניטשה[2]:

"בברית הישנה היהודית, זהו ספר הצדק האלוהי, מצויים אנשים, דברים ונאומים בסגנון גדול כל כך, שאין כלום בספרות יוון והודו שיכול להידמות אליו"

 



[1] מובא בספר כארי יתנשא עמ' 16

[2] מובא בספר כארי יתנשא עמ' 17

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הנצפים ביותר