האם אנחנו בגאולה?
"מי אמר שאנחנו בגאולה בכלל?"
למילה גאולה יש לה משמעות מאוד ברורה המבטאת את מצבו המדיני של עם
ישראל, שעמ"י בארצו, עם שלטון עצמאי הוא נחשב גאול, וכן מוכח
מהמהר"ל בנצח ישראל פרק א:
"ועוד שיש לבאר עניין הגלות תחילה, וזה כי אין ספק כי הגלות הוא שנוי ויציאה מן הסדר, והגלות מן מקומם הוא שנוי ויציאה לגמרי. וכמו כן הפיזור אינו דבר טבעי, ועוד, כי לפי סדר המציאות אין ראוי שתהיה אומה משעבדת באחרת כי השם יתברך ברא כל אומה ואומה לעצמה. ולכך מן הגלות נוכל לעמוד על הגאולה"
המהר"ל לא הזכיר כקריטריון לגאולה את המקדש או נבואה או שכל האומה שומרת מצוות זה שלבים נוספים בקומה הרוחנית של האומה אבל הם לא נצרכים להגדרת המצב כגאולה. וכן פירש הרמב"ן ויקרא כה:
" ואמר "גאולה" כמו גאל ה' עבדו יעקב (ישעיהו מח כ) שהוציא עבדו מיד המחזיקים בו" וכן במהר"ל בגבורות ה' נא: "כלל הדבר כל עניין הגאולה הסתלקות מזולתו לעמוד בעצמו"
אנחנו קוראים לגאולת מצריים גאולה למרות שהיו שם עוברי עבריות ועובדי
עבודה זרה. וכן לבית ראשון גאולה ולא גלות למרות שהיו שם הרבה עבירות. כי יש הבדל
בין גאולה לבין עולם הבא שזה עולם מושלם ללא יצה"ר וללא עבירות זה שני דברים
שונים.
המדד היחיד לגלות ולגאולה זה האם יש שלטון יהודי עצמאי בארץ ישראל. לכן חז"ל קוראים לתקופה שהיינו בארץ עם מקדש, גלות יוון!
כיוון שלא היה לנו שלטון עצמאי משלנו. מדרש רבה בראשית פרשה ב פסקה
ד: "ר"ש בן לקיש פתר קרא בגליות, והארץ הייתה תהו זה גלות בבל שנאמר
(ירמיה ד) ראיתי את הארץ, והנה תהו ובהו זה גלות מדי, וחושך זה גלות יון.."
וכן בסנהדרין צח' סימן לקץ המגולה שארץ ישראל נותנת פירותיה בעין יפה,
ומה יותר סימן לנתינת הפירות בעין יפה ממדינת ישראל שמאדמת תרשים
הפכה למעצמה חקלאית בכל התחומים ומהמובילות בעולם בפירות הדר.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה