יום שלישי, 21 במאי 2019

משברים


 משברים ונפילות

"אני רוצה להתעלות ולהיות טוב אבל תמיד אני נופל אולי אני לא שייך לקודש"

ח"ו נפילות הם חלק בלתי נפרד מהגדילה הרוחנית של האדם "שבע ייפול צדיק וקם" שבע אין מובנו רק שבע פעמים אלא מסביר המהר"ל ששבע מבטא את כל צדדי הטבע למעלה למטה מזרח דרום צפון דרום ונקודת האמצע השבע מבטא את כל בחינות הטבע דהיינו אף על פי שאדם נפל בכל הבחינות הוא קם. 

הפירוש שכולם מפרשים זה שלמרות הנפילות הוא יודע לקום "וקם" ולכן הוא צדיק. 

אולם הפירוש העמוק הוא שמה שעושה אותו צדיק זה השבע נפילות בגללם הוא צדיק וזה גמרא מפורשת בגיטין מג א' :" אין אדם עומד על דברי תורה אלא אם כן נכשל בהם" 

לא אמרה הגמרא עומד יותר טוב או אפשר גם, אלא 'אין' דהיינו הנפילה עצמה היא מחזקת לנו את ההכרה של הרע ומחדדת בנו את הרצון אל הטוב ממש כמו ילד קטן שלומד ללכת ועד שלומד ללכת יציב וישר הוא חווה עשרות נפילות שהם חלק בלתי נפרד מלמידתו ללכת וכל הנפילות מראות לו איך לא ללכת ומה לא לעשות ומלמדות אותו בדרך הקשה שזה לא הדרך, 

ואפשר לומר שאין אדם לומד ללכת אלא אם כן נפל בהליכתו..כל מעלה רוחנית פרטית וכללית לא נקנית ללא נפילות כלל באותו תחום וכן כותב ר' צדוק בדובר צדק סימן ד' 

"לעולם לא הגיעו ישראל בכלל ואדם פרטי בפרט לאיזו שלמות ומעלה בלי ירידות ונפילות מקודם"

 אנחנו לא יוזמים אותם אבל גם לא מפחדים מהם וודאי לא מחליטים בגללם שאיננו שייכים בגללם אל הקודש הרי זה ממש ההפך מהדרכת חז"ל.

"אני מנסה להתפתח רוחנית אבל יש מלא עיכובים מלא משברים משהו פה דפוק"

ח"ו העיכובים בהתפתחות הם לא סתם התעללות של הבורא אלא מחשבה עמוקה של ה' ית' איך לגרום לאדם להתעורר ולהעמיק בו את טובו ויושרו וכן כותב הראי"ה בפנקס א עמ' תנט: 

"לא נבראו עיכובים בעולם כדי לעכב בין גשמיים בין רוחניים אלא כדי לחזק עוד יותר ויותר את זרם האורה ואת גדולת החיים" 

כח הטוב שאינו מתמודד מול רע הוא טוב חלש טוב חסר, העיכוב בא כדי שנתגבר עליו ועל ידו אנחנו מגיעים לרמה רוחנית יותר גבוהה כמו אדם שמרים מקולות שמתנגדות אליו וכך מתפתחים אצלו השרירים וכן מסביר הרב במאמרי הראי"ה עמ' 360: 

"וכל מי שהוא עוקב אחר סדרי הישוב מראשית צעדיו עד עכשיו יכול הוא לראות בחוש איך שמכל ירידה אשר סבלנו נצמחה אח"כ עליה והתפתחות יותר גדולה וצעד של דליגה לטובה יוצא מכל משבר" 

לפעמים האדם לא מתקדם אל הטוב אז ה' מזמין לו איזה משבר או עיכוב שמתוך הקושי הגדול הזה הוא יתעורר ויבין שאינו במקומו ויתקדם הלאה וכן מסביר הרב בעין אי"ה ברכות פרק ט' פס' רצד:

"כל התיקונים שבעולם הם לעולם תולדות ההכרח, וההכרח של הרע יהי' הסיבה לעורר לבקש את הטוב ולמוצאו"




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הנצפים ביותר