יום רביעי, 1 ביולי 2020

ההבדל בין פלורליזם לשבעים פנים



ההבדל בין פלורליזם לשבעים פנים לתורה
היכולת לדרג ולהכריע בין הערכים

לפני כמה ימים התיישבתי לשיחה עם פלורליסט להלן תמליל השיחה:
הוא: 'מה הבעיה שלכם לקבל שיש אנשים שונים מכם? כל כך קשה להבין שיש גוונים שונים?
אני: אין שום בעיה השאלה האם יש מדרג והכרעה בין הגוונים?
הוא: לא! כמו שלכל צבע בקשת יש גוון מיוחד וכולם נצרכים ושווים כך לכל עולם ערכים אמונות ודתות יש גוון מיוחד ולכולם יש מקום שווה.
אני: אכפת לך שאשרוף את החתולה הזאת עם המצית שלך זו סגולה עתיקה למזל..
הוא: 'אתה צוחק או מה?? זה ממש עוול ולא אתן לך לעשות את זה כל עוד אני כאן'
אני: 'זה הגוון שלי לשרוף חתולים זה עולם הערכים שלי.. למה אתה לא מכבד אותו? ולמה אתה כופה את הגוון שלך עליי?'
הוא: דממה...
אני: 'שאני חושב על זה גם בקשת יש מדרג וסדר בין הצבעים ותמיד היא תופיע בסדר של אדום, כתום, צהוב, ירוק, כחול, אינדיגו וסגול..'

פְּלוּרָלִיזְם (בעברית: רבגוניות) היא גישה המכירה בכך כי למין האנושי ישנן דרכי חשיבה שונות, היא מכבדת את ריבוי הקולות האנושיים ובאה לידי ביטוי בתחומים שונים. בתחום הדתי והערכי היא מתבטאת בהכרה וקבלה של דתות שונות וערכים שונים כבעלי מעמד זהה.

הדבר עלול להגיע לכדי מחלה ערכית, כי כשאין נכון או לא נכון אין אמיתי או שקרי ולכל דעה יש עשר דעות סותרות וכולן שוות אין דרך להכריע שום דבר, עמדה כזאת מחוללת נפשות ללא מוטיבציה להתמסר לשום ערך ומכאן ועד ל: 'תעשה מה שבראש שלך' הדרך קצרה מאוד..

האנושות לא תמיד הייתה בגישה הזאת היה זמנים שהיה אמת והיה שקר היה טוב ורע אבל המוחלטות והחד ממדיות של הדתות העמים וההוגים בפרט מוסוליני היטלר וסטאלין שהתיימרו להופיע את האמת המוחלטת והובילו לנהרות של דם גרמו לאנושות ובעיקר למערב כראקציה או ניסיון הגנה להיזרק לקצה השני ולהכריז שאין בכלל אמת וכולם להירגע...

לכאורה הבעיה נפתרה אבל כל קיצוניות היא רעה ובמקום למות מוות רותח על ידי אמת חדה האנושות הפלורליסטית מתה מוות קר ושקט מחוסר ערכים...

בצרפת כשהתרחש פיגוע טרור דתי על ידי מוסלמי אמרו בחדשות את כל המילים בצרפתית חוץ מ:'טרור מוסלמי' הסינדול הפלורליסטי הביא אותם לחוסר יכולת לומר על משהו פסול טמא או טרור כי הרי כולם שווים ומי אתה שתגיד שהוא לא בסדר? הרי ממבט אחר הוא 'לוחם חופש'.. 'הבעיה' שהמוסלמי בכלל לא במשחק, מבחינתו יש אמת אחת והוא דוהר אליה בהצלחה, בפועל אירופה באמצע התאבדות שקטה והאסלאם שמאמין באמת הולך וכובש אותה...

להאמין שהכל שווה ערך זה לא להאמין בכלום, ולא להאמין בכלום גוזר מוות על התרבות, עיקר זכות הקיום של התרבות נובע מקידום ערך אחד מסל הערכים סטייה מהאמת הזאת מורידה אותך מההיסטוריה.

שבעים פנים – כלל הממדים בתורה

שבעים פנים לתורה הכוונה כלל הממדים נמצאים בתורה, המספר שבעים מבטא את כלל ממדי הטבע (מהר"ל תפארת לא) לכן בעומק אין דבר כזה דעה שבעים ואחת והטענה של הפלורליסט על התורה 'שאינה מקבלת את האחר' רק מתחזקת, אם כל דעה כלולה בתורה למה לפסול אותה?

אבל כאן נפתח הפער בין הפלורליזם לשבעים פנים, היהדות מבינה שלמרות שיש ריבוי גוונים ולכולם יש מקום שעה ותפקיד על מנת ללכת ולהתקדם למטרה אתה צריך להכריע בין הערכים והגוונים השונים ולכן להלכה דהיינו הדרך שהולכים בה יש בה נכון או לא נכון כשר או טמא והיא תצטרך להתמקד בחלק מהגוונים להתקדם דרכם לעבר המטרה.

איך יתכן שיש ריבוי גוונים וכולם אמיתיים ומאידך בוחרים רק בחלק?

מסביר המהר"ל (באר הגולה א) כל דבר במציאות שלנו מורכב מכמה דברים, כגון העץ שהוא לא רק עץ, אלא יש בו גם חלק שהוא רוח, ואויר, ומים... אם כל מדען יאמר יסוד אחר, לא רק שכולם צודקים, יותר מזה: בלי הדעה של כל המדענים לא היינו מכירים את העץ על כל צדדיו, לכן צריך ללמוד את כל הדעות וכולם נכונות אולם בפועל להלכה נקרא לו עץ כי זה היסוד העיקרי והגובר בו כרגע.

כמו כן, תורת ה' שירדה למציאות קיבלה את מורכבותו, ויש גם בה צדדים שונים : "כל דבר ודבר שהיה הקב"ה אומר למשה היה אומר מ"ט פנים טהור ומ"ט פנים טמא" (ש"ט תהלים יב) ומכולם ביחד עולה ההיכרות האמיתית והשלמה עם כל צדדי המציאות והתורה וכולם נכונים, "אלו ואלו דברי אלוהים חיים" 

וההכרעה התורנית המעשית מתבצעת על ידי הבירור מה גובר בו כרגע למשל רוצח שרצח יש בו צד של זכות שגדל במשפחה קשה וכו' וצד של חובה, ואם הצד של החובה גובר בו כגון שיכל לבחור ולא היה אנוס כלל נפסוק כדעה העיקרית שבו שזה החובה והוא יענש "והלכה כבית הלל"

וזהו ההבדל הענק בין הריבוי גוונים של היהדות עם מדרג והכרעה מעשית לפלורליזם החלש שמקבל את הכל בשווה.

אין לך דבר שאין לו מקום - המקום של הפלורליזם בתוך היהדות

אם לכל דעה וגוון יש מקום בתוך התורה מה המקום של הפלורליזם על פי היהדות? התשובה היא שהריבוי גוונים מרחיב לאדם את המבט להבין שיש חסרונות בכל דעה והיא צריכה להשתלם על ידי דעה אחרת ובנוסף הבנה זו גורמת לצנן קצת את הרתיחה והכעס בין המפלגות.

הבעיה בפלורליזם המתגלה בימינו היא ההקצנה, הוא מגן על כל הדעות בשווה כולל דעות מזיקות ובוסריות ומגלה את הריבוי הגוונים בצורה פשטנית והרסנית, תיקונו יהיה בהסרת סיגיו על ידי אימוץ של מדרג והכרעה מעשית בצורה המאפשרת הליכה והתקדמות ערכית או אז הוא כבר לא יקרא פלורליזם אלא 'שלום'.

מסביר הראי"ה (מ' נחמת ישראל) שזהו תפקידן של תלמידי החכמים להעלות את הניצוצות שבפלורליזם החלש שאינו יכול לבנות את החיים ולהביאו לכדי בשלות של ריבוי גוונים היכול להדריך את החיים "ת"ח מרבים שלום בעולם"



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הנצפים ביותר