יום שישי, 24 במאי 2019

יתרונות מתחבאים מאחורי החסרונות



יתרונות המתחבאים מאחורי החסרונות  

לכל אחד יש בנפש בצורה מוקטנת את כל המידות וגם את מידת ההוד, ההוד מסמל את כח ההודאה וגם הכל הנפול בנפש את הלא יציב את החסר, ולכן לכל אחד יש את המקום הלא יציב את המקום הכואב את הנפילות שלו את המשברים שהוא עובר.

אבל צריך לדעת שהחסרונות שלנו לא נובעים רק מרוע לפעמים הם מעידים על גודל  ולפעמים בגלל שהאדם מיוחד בעניין מסויים וצריך להיות מרוכז רק בו לקחו ממנו נטיות אחרות על מנת שיהיה עסוק בפיתוח שליחותו כמו שצריך.

למשל יש אדם גאון שקידם את האנושות בתחום מסויים במדע ומבחינה חברתית הוא פשוט לא מצליח ליצור קשרים חברתיים אין ספק שזה חיסרון גדול, אולם יכול להיות שאם כן היה מצליח הוא היה כל היום מסתובב עם חבריו ולא יושב לחקור ולפתח את הפיתוח שעבד עליו וקידם את האנושות על ידו. יוצא שמה שבאמת קידם אותו לעבר שליחותו הוא חיסרון שטבוע בו אם היה מבין למה נולד ככה היה נרגע ולא מנסה להילחם כל כך הרבה בחסרונותיו  ודאי שאפשר גם לקדם את העולם וגם להיות חברתי אבל עיננו רואות שלפעמים חסרונות גדולים הם קידמו את האדם לעבר שליחותו וכך כותב הראי"ה בפנקסי הראי"ה א פנקס ז סעיף עה עמ תלח: 

"הננו טבועים בים של חסרונות לא רק מפני חסרונותינו ומצד העצלות שבנו להיות להיות משתלמים במעלות ובמידות, אלא שגם היתרונות שבנו דורשים לפעמים להתפתחותם והתקיימותם, סייגים של חסרונות.. שההשתלמות במקצוע אחד תובעת העדר הכשרה ושלילת נטיה למקצוע האחר. וכל מה שאנו עומדים ביותר על הטבע המחויב הזה שבמהותינו, לא נתקצף הרבה לא על חסרונותינו ולא נשתדל להעלים אותם, וק״ו שנסבול בסבלנות את החסרונות של זולתנו של הגבלת ציורם וצרות מבטם שלפעמים יוצא מכך דבר לא נעים בעדנו, מפני שהננו בטוחים להבין שהחסרונות הללו שאנו סובלים מהם, הם בודאי מכשירים של כמה מעלות שראויות הן שנשמח עליהן."[1]


[1] פנקסי הראי״ה חלק ג (סעיף ס, ענו שנו)  ״החולשה האנושית ואולי החולשה ההגבלית של כל נברא ונוצר, גורמת היא שכשרון אחד מתפרנס הוא על חשבון של הכשרון השני, וכדי שיהיה כשרון אחד מלוטש יפה, צריך שיהיה לעומתו טמטום בכשרון השני, כדי שלא יתפזרו שמה קרני אור החיים. ומתוך הטמטום הגדול שבכשרון המנוגד, אין מרגיש השש בגווני הכשרון המכוון את הליקוי שבו ולא את היתרון שבחברו, ומזה באות הקטגוריות בעולם. כל מה שאדם מתעלה ומתקדש, מתקרב הוא אל שורש הקדושה שבה תמונת כל חקוקה, והוא מתמלא מאור כל הכשרונות עד כדי זכיית הענוה וברכת השלום״.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הנצפים ביותר