מה מקור הסמכות של חז"ל?
"את דבר ה' אני מקבל אבל חז"ל הוסיפו מצוות והרי הם אנשים
כמוני והפירוש שלהם אנושי לגמרי ולמה שאני ישמע להם? "
קודם כל הם לא אנשים כמוך. אנשים אלו ישבו ועמלו וחקרו מינימום
חמישים שנה כל אחד, בשנים אלו הם ביררו מהם בדיוק ערכי הנצח איך מוציאים ערך נצחי
אל הפועל בצורה לאומית ופרטית מה מצב האומה בזמנם ומה נכון ליישם כיום ומתי ערך
מסויים גובר על ערך אחר ומה היחס בניהם ולא נראה לי שעשית את זה.
אבל באמת כל זה לא משנה כלל כי הסמכות של חז"ל נובעת מקבלת האומה את דבריהם ושימורו לדורות, ובאמת זהו עיקר החיוב של כל המצוות חכמים עלינו, וכן כתב הראי"ה קוק באדר היקר עמ' לט':
"חסרון הידיעה על דבר מרכז הכבד של קבלת האומה בכללה לדורותיה, ביחסה לתורה שבעל פה, גרם כמה מכשולים ספרותיים. רבים חשבו שעיקר יסוד הקיום לתורה שבעל פה הוא רק מה שמקובל באומה מגדולתם של חז"ל וקדושתם, ע"כ על פי שאיפה ידועה, התחילו להעיז פנים לבקר בביקורת, חצופה ומלאה נטיות קצוניות, את ראשי הדורות אבות העולם ההם, בחשבם שבזה יהיה נקלש כח החיוב של היסוד המעשי.
ואלה לא ידעו
שערכם הגדול של חז"ל, ורוממות מעלתם האלוהית הוא דבר אמת לעצמו..אבל היסוד
הקיים עדי עד, הוא רק קבלה האומה לדורותיה בדרכי חייה, והננו רואים, למשל, שחרם דרבנו כשאר איסורי תורה, אע"פ שלא
היה לא תנא, ולא אמורא, אלא מפני שנתחברה לו הסכמת האומה עכ"פ במשך הדורות,
"וכל המוציא את עצמו מן הכלל, כפר בעיקר"..וזה סותם פה כל כופר
ומהרס, אפילו אותם המתגדרים בתעתועים של-בקרת-כתבי-הקדש היותר נמהרים"(מקורות
להרחבה לנבוכי הדור פרק ו1)
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה