יום שבת, 25 במאי 2019

מחלוקות בחז"ל


למה יש מחלוקות בחז"ל

"אם התורה אמת, למה יש כ"כ הרבה מחלוקות? ולמה אני צריך ללמוד את כולם כשיש ארבע דעות בטוח שלוש מהן שקר גמור.."

כל דבר במציאות שלנו מורכב מכמה דברים, כגון העץ שהוא לא רק עץ, אלא יש בו גם חלק שהוא רוח, ואויר, ומים... ואם יבקשו מארבעה מדענים לומר ממה העץ מורכב כדי שנדע להכירו באמת, וכל אחד יאמר יסוד אחר, לא רק שכולם צודקים, אף יותר מזה: בלי החקירה של כל המדענים ודעתם, וההוכחה שלהם שיש עוד צדדים בעץ, לא היינו מכירים את העץ על כל צדדיו, הכרותינו עם העץ בצורה אמיתית הייתה חסירה לכן כדי להכיר את העץ באמת צריך ללמוד את כל הדעות אולם הפועל להלכה נקרא לו עץ כי זה היסוד הכי עיקרי בו.  

כמו כך בדיוק, תורת ה' שירדה למציאות שלנו והתלבשה בעולם הזה וקיבלה את מורכבותו, ויש גם בה צדדים שונים, וחז"ל שלומדים את התורה, אחד משיג טהור ואחד משיג טמא, אחד משיג חייב ואחד משיג זכאי, ואין בתורה שקר גמור, אלא מכולם ביחד עולה ההיכרות האמיתית והשלמה עם התורה, כי גם בחיה הכי טמאה יש צד של טהרה שעשוי לגבור במשך הזמן ורק ע"י לימוד של כל הדעות אנחנו באמת מכירים את כל צדדי המציאות הרוחנית של הדבר ולהלכה נפסוק כדעה הכי עיקרית אולם: "אלו ואלו דברי אלוהים חיים והלכה כבית הלל" (מקורות להרחבה מהר"ל באר הגולה באר א' עמ' כ' מהדורת לונדון)

"יש הלכות שונות לספרדים ולאשכנזים ולתימנים ולכן ודאי מישהו מהם עושה משהו שקרי למשל בפסח או שקטניות הם חמץ או לא, אם כן הספרדים אוכלים חמץ ואם לא האשכנזים סתם נדפקו"

התשובה הפשוטה היא שהמחלוקות הם בפרטי התורה ובכמה מנהגים שוליים ובעקרי התורה כולם מסכימים ויש מחלוקות שנובעות ממנהגים שונים התלויים במקומות שונים ששם חששו לעניין כזה או אחר ובמקום אחר באמת לא היה חשש. 

אבל התשובה העמוקה היא שאין נתינת התורה כמו שחושבים העברת אינפורמציה סגורה למשה רבנו וכל תורה שבעל פה היא ויכוחים על מה נאמר בדיוק למשה חלק אומרים כך וחלק כך ואחד מהם טועה...
אלא הקב"ה נתן תורה עמוקה ורחבה המורכבת מכמה צדדים- והקב"ה לא הכריע מה ההלכה; והשאיר את ההכרעה לחכמי הדור; לכן יכול להיות מצב שרב פלוני יפסוק א' ורב אחר יפסוק ב' ושניהם אמת ודברי אלוהים חיים ורצון ה' וכן כותב הר"ן בדרשותיו דרשה ג: 

"אבל העניין כך הוא, שכל התורה שבכתב ושבעל פה נמסרה למשה בסיני, עם המחלוקת וחילוקי סברות שבין חכמי ישראל, וכולן למדן משה רבינו ע"ה מפי הגבורה, בלי הכרעה ושתהיה ההכרעה כפי הסכמת חכמי הדור שההכרעה נמסרה לחכמי הדורות. ואשר יסכימו הם, הוא אשר ציווהו ה'" ולכן יכול להיות שהרב שלך פסק לך שזה מותר אז לך זה יהיה מותר ואתה לא עובר על איסור,  וחברך שרבו פסק לו שאסור אם יעבור הוא ממש יעבור על איסור ולכן "עשה לך רב וצא מן הספק" 

כאן מסביר הר"ן שתפיסת ההלכה היא לא כמו הוראה של רופא שאם הוא טעה גופך יחלה כי התרופה לא תלויה בו אלא בגופך. אלא שחכמי התורה הם חלק ממעצבי התורה וקובעי הגדרותיה כמו מורה לאומנות לחימה שמעצב בסגנון שלו את צורת הלחימה שלך ואם תיתן בעיטה כמו שלימד תנצח בקרב ותקבל ציון מאה למרות שאצל מורה אחר בסגנון אחר ובקרב אחר על אותה בעיטה בדיוק תוכל להפסיד ולקבל אפס.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הנצפים ביותר