יום ראשון, 18 ביולי 2021

עליה להר הבית

 


בתשעה באב הזה בוכים ובונים!


 

מה תאמרו על אדם שצריך להגיע לתל אביב בשעה שמונה בבוקר בהסעה מיוחדת על מנת לפגוש את אהובתו, ולצערנו פספס את ההסעה והוא יושב ובוכה, עד כאן הכל בסדר, 


אבל אם הוא יושב ובוכה בתחנה שיש בה אוטובוס שעומד לצאת לתל אביב בדקות הקרובות והוא רק בוכה ולא עולה על האוטובוס זה כבר מתחיל להיות חשוד שהוא לא רוצה לפגוש אותה.


בתשעה באב הזה הבנתי שזה בסדר לבכות על חורבן הבית, אבל בימינו שאפשר גם לעזור ולקדם את שליטתנו ואחיזתנו בהר בית ה', לא נכון רק לבכות.


לאורך כל הגלויות, הגיע השלב שהיה צריך לעלות לקומה הבאה לקומת הגאולה ורוב עם ישראל לא היה מוכן לעלות לשלב הבא, ושילם על כך מחירים כבדים.


א – בגלות מצריים רוב עם ישראל לא רצה לצאת. והמחיר -שמונים אחוז מעם ישראל מתו במכת החושך.


ב – במדבר, עם ישראל לא רצה לעלות קומה ולהיכנס לארץ ובניהם גדולי ישראל המרגלים, המחיר -רובם מתו במדבר


ג – בגלות בבל, הייתה הצהרת כורש, נגמר זמן הגלות ורוב עם ישראל לא רוצה לעלות לארץ, המחיר -נגזרת עליו גזירת כליה על ידי המן, בסוף חזר בתשובה וניצול ממנה בנס.


ד – בגלות האחרונה חלק מגדולי ישראל זעקו לעלות לארץ ולא שמעו אליהם, הייתה הצהרת בלפור שנתנה רשות לעלות, ועדיין בעלייה הראשונה והשנייה עלו מעט מאוד, רוב עם ישראל לא עולה. המחיר -לצערנו מתרחשת שואה. וגם אחריה רבים מהגרים לאמריקה.


תמיד אמרתי שאם הייתי בכל אחת מהצמתים הייתי בוחר נכון. במצריים בטוח הייתי יוצא, ואם הייתי בכניסה לארץ ברור שלא הייתי מאמין למרגלים, אחרי השואה הייתי עולה לארץ, ולכן ברור שאם תגיע הקומה הבאה בגאולה אני אהיה שם ויבחר נכון.


אבל אז שאלתי את עצמי, מה הקומה הבאה היום? והבנתי, הר הבית.


בימינו הר הבית בידינו, הוא פתוח לכולם, ואפשר לעלות ולראות בבית ה' במקומות המותרים בטהרה.


ועל ידי העלייה משנים בפועל את המצב העגום בהר בית ה' !


לאט לאט בזכות העלייה, המדינה והמשטרה מתירים יותר ויותר את ההנחיות ומרבים על ידי כך את אחיזתנו בהר, זמני התורה והתפילה בהר הבית של יהודים גדלים, כיום יש בכל יום תפילת שחרית ומנחה בהר וכולל 'דרישת ציון' הלומד תורת קדשים וטהרות בטהרה בהר, בזכות אנשים שעולים ודורשים את המקדש, אם כן רואים בפועל שהעולים משנים את התמונה לטובה,


דמיינו מציאות שיעלו כל יום שלושים אלף איש ובחגים מיליון איש, זה יכריח את המדינה לסדר שם מבנה קבוע של תפילה ותורה לכל העולים בטהרה. ומשם לבניית מזבח בצורה כזאת או אחרת לכל העולים הוא קטן מאוד, דמיינו את השמחה במירון כפול מאה בחוה"מ פסח בהר בית ה', יש יותר קרוב מזה למקדש ? 


כיום לצערנו רק בגלל שרוב עם ישראל לא עולה, והערבים בוחרים כן לעלות, הם השולטים ועושים שם ככל העולה על רוחם.


מי יודע איזה קטרוג יש על עם ישראל שיכול לעלות בימים אלו להר בית ה' ולקדם את בנייתו ולא עולה...כמו שמתארים חז"ל (מדרש שמואל פרשה לא וכן ברמב"ן במדבר טז כא) את הקטרוג שהיה על עם ישראל כיוון שלא עסק בבניית המקדש.

 

שו"ת הר הבית

 

גם היום כמו בכל דור יש טענות טובות מאוד למה לא לעלות לקומה הבאה. הבאנו כמה מהם עם תשובה.


שאלה א

צריך להתרחק ממקום המקדש ולקיים על ידי כך מצוות 'מורא מקדש'

תשובה א

מצוות מורא אב ואם לא מקיימים על ידי שמתרחקים מהם אלא על ידיי שחיים איתם באותו בית ומכבדים אותם, כך בענייננו מורא מקדש זה לא לעזוב אותו לידי שונאנו שומם ועזוב, אלא להיות בו ולעלות אליו מתוך כבוד גדול אליו וטהרה.


שאלה ב

בענייני בית המקדש צריך לחכות שה' יעשה הכל ובית המקדש ירד מהשמיים

תשובה ב

בניית המקדש היא מצווה ממצוות עשה המוטלת עלינו ואיך נזרוק אותה חזרה על ה'?? אם ה' ציווה אותנו משמע שרוצה שאנחנו נעשה אותה.


שאלה ג

נחכה שה' יעשה איזה אירוע גדול ואז נבין שזה הזמן לבנות

תשובה ג

ברוך ה'' הוא עשה כבר במאה שנים האחרונות אירוע יותר מידי גדול אין אירוע גדול מזה ששבנו לארצנו בניסי ניסים וכבשנו את הר הבית כנגד כל הסיכויים. ועכשיו אנחנו צריכים לעשות משהו מצדנו, כמו בכל ענייני הגאולה חז"ל מדריכים אותנו שהקב"ה מבקש שאנחנו נתחיל ואם לא הוא לא יעשה כלום. וכן מובא בזוהר בראשית עז עמ ב


בֹּא רְאֵה מַה כָּתוּב, וַיִּקַּח תֶּרַח אֶת אַבְרָם בְּנוֹ וְאֶת לוֹט בֶּן הָרָן וְגוֹ', וַיֵּצְאוּ אִתָּם מֵאוּר כַּשְׂדִּים. לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן. שֶׁרְצוֹנָם הָיָה לָלֶכֶת לְשָׁם. מִכָּאן לָמַדְנוּ, כָּל מִי שֶׁמִּתְעוֹרֵר לְהִטַּהֵר, מְסַיְּעִים אוֹתוֹ...וְעַד שֶׁהוּא הִתְעוֹרֵר בַּתְּחִלָּה, לֹא כָתוּב לֶךְ לְךְ. בֹּא רְאֵה, הַדָּבָר שֶׁלְּמַעְלָה לֹא מִתְעוֹרֵר עַד שֶׁמִּתְעוֹרֵר לְמַטָּה בָּרִאשׁוֹנָה 


שאלה ד'

זה אסור על פי ההלכה, והרבנות הראשית שהיא המוסכמת היום לדון בענייני כלל ישראל גם אוסרת זאת.

תשובה ד

לא נכון. יש חבל רבנים ענקים שמתיר זאת ואפשר להיסמך עליהם, ביניהם הרב דב ליאור הרב צפניה דרורי, הרב ישראל אריאל, הרב אלעזר ולדמן, הרב אליעזר מלמד, ועוד הרבה. לצערנו משחרב הסנהדרין אין שום גוף שמוסמך לדון היום בפסיקה של כלל ישראל וכל ישראל יהיה מחוייב להישמע אליו, 


בנוסף הרבנות הראשית בעצמה אינה אוסרת לעלות, ופרסמה בשנת תשע"ד שמי שרבותיו מתירים לו יכול לעלות בטהרה והיא אינה מתנגדת לזה. הרב דוד לאו אומר "בנושא הזה שכל אחד יעשה כרבותיו"


שאלה ה'

הראי"ה קוק אמר על הברון שעלה להר הבית "פגימה אחת בקדושת מקום בית חיינו עולה לנו על כל מיליונים של ישובים מעשיים.

תשובה ה

יש בהר הבית כיום ג' דרגות.

א – מחנה שכינה (אסור להיכנס לטמאי מתים -כולנו)

ב -מחנה לויה (אסור למי שלא טבל מקרי או זב)

ג - מחנה ישראל (אסור למצורע)

הברון עלה ללא טבילה למקום המקדש עצמו שהוא מחנה שכינה האסור לעליה כיוון שאנחנו טמאי מתים. אולם כיום העולים עולים בטהרה רק לדרגה ב' היינו למחנה לוויה (או לשטח שהוסיפו על הר הבית והוא בגדר מחנה ישראל ) ואינם נכנסים כלל למקומות האסורים.


שאלה ו

אם תתיר לעלות יבואו אנשים לעלות למקומות האסורים

תשובה ו

עלייה להר בית ה' היא קיום חמש מצוות עשה, לשכנו תדרשו, לא תחנם, מורא מקדש, עובדהו במקדשו, וכיבוש הארץ, לא יתכן שלא נקיים מצוות כיוון שאנשים יבואו לטעות בהם, כמו שלא יתכן שלא נשמור שבת היום כי יש רבים שלא יודעים את ההלכות ויבואו על ידי כך לחלל את השבת, הפתרון הפשוט הוא ללמד ולהסביר לכל העולים מה ההוראות ולאכוף אותם.

 

 

   

2 תגובות:

  1. יישר כח גדול. מדהים העידוד לעלות להר ה' הייתי נזהר מלומר שמי שלא עולה הוא בגלות או מעכב את הגאולה וכיוב כפי שכתבת בשם הרב לאו מי שלא עולה להר הבית עושה כי כך רבותיו הורו וכ"פ מו"ר הרב שפירא והרב אליהו זצ"ל. לכן כדאי להמשיך לעודד את העלייה למי שרבותיו מורים לעלות (ולא חלילה לרמוז שמי שלא עולה הוא פחות טוב)

    השבמחק
  2. יהודי יקר.
    א. תודה על ההארה.
    ב. איני עסוק בהצגת הדעות בסוגיה זו זה הויקפדיה תעשה. אני דוחף במודע לכיוון מסויים כי אני מאמין בו ומבין שאחרת יש עיכוב לגאולה. את הטעמים לצד האחר הם מוזמנים לעשות בשמחה.ד"א הם אומרים במפורש שהעולים מזיקים לריבונות ועוברים איסורים וכו כך שאתה רואה שכל צד רושם את מה שהוא מאמין בו באמת וזה בסדר.
    ובבניין ירושלים נשמח כולנו.

    השבמחק

הנצפים ביותר